© Varna24.bg | | Четирима души са допуснати до конкурса за длъжността директор на дирекция "Търсене и спасяване" в Изпълнителната агенция "Морска администрация", сочи сайтът на ведомството. Още при обявяването му, пръв сред тях е Пламен Бонев, бивш шеф на едноименния отдел в агенцията, който след преобразуването му в дирекция остана да изпълнява длъжността директор в продължение на 6 месеца, независимо че никога не е отговарял на изискванията на чл. 361а от Кодекса на търговското корабоплаване и Наредба № 6 за компетентността на морските лица. Останалите допуснати кандидати са к.д.п. Ангел Атанасов, Александър Джамбазки и Костадин Левков. Според запознати последните двама нямат морска правоспособност на управленско ниво, макар че преди около месец са се явили на изпит за капитани далечно плаване на кораб над 3000 БТ. Липсата на правоспособност обаче не би попречила на никого да участва в конкурса, обявен по абсурден начин в противоречие с Наредбата за провеждане на конкурсите за държавни служители. Проблемът е, че според публикуваната в сайта на ИА "Морска администрация" обява за длъжността се искат единствено образователно-квалификационна степен магистър, без дори да се конкретизира сферата й, и професионален опит 6 години "в областта на корабоплаването", отново без да се уточнява морската правоспособност. Никъде не са посочени специфичните изисквания според нормативните актове в тази сфера - висше морско образование, специалност корабоводене, и морска правоспособност, даваща право на кандидата да заема длъжности на кораб от управленско ниво. Чиновниците на ИА "Морска администрация" са добре запознати с тези изсквания, тъй като са ги изписали коректно, когато през май 2007 г. в регионален вестник са пуснали обява за шефското място в отдел "Търсене и спасяване - Варна" - длъжност от значително по-ниска йерархия в сравнение със сега вакантния пост. Така че "пропускането" им сега навежда на мисълта за умисъл, още повече че предишният конкурс въпреки тези изисквания е спечелен от човек, неотговарящ на тях - бившия командир на дивизион подводници във ВМС Пламен Бонев. Тогава офицерът от резерва, плавал на военни, но не и на търговски кораби, първо бил допуснат, без да има сертификат за каквато и да е морска търговска правоспособност, а после и назначен с оправданието, че няма други кандидати. Сега Бонев отново е допуснат до конкурса, неясно остава дали другите трима кандидати ще продължат участието си, или са просто статисти в театъра.Четиримата кандидати трябва да подготвят писмена концепция на тема "Стратегия за развитието на търсенето и спасяването в отговорния район на Република България", да я изпратят до 21 юли в ИА "Морска администрация", след което на 24 юли да я защитят в сградата на варненската дирекция на агенцията. Гръмката тема на конкурсната работа предполага доста повече работа от дадените им 2 седмици за подготовка, още повече че е задача, която правителството и в частност транспортното министерство от години не могат или не искат да свършат. В цял свят службата, отговорна за търсене и спасяване в отговорния морски район на съответната държава, е абсолютно самостоятелна и най-често е на подчинение директно на правителството, а не на едно министерство, да не говорим пък за изпълнителна агенция, коментират запознати с добрите международни практики. Проблемът е не само в това, че след прехвърлянето на единствения ни спасителен кораб "Перун"и противопожарния кораб "Мизар" към ДП "Пристанищна инфраструктура", която е заявила, че тези плавателни съдове не са й необходими и има намерение да ги обяви на търг за продажба, прехвърлянето на "Тангра", "Тангра - 2" и ненадеждните катерчета по туининг проекта с британската брегова охрана към регионалните дирекции "Морска администрация" във Варна и Бургас новосъздадената дирекция "Търсене и спасяване" на практика не разполага със сили и средства за реакция в случай на инцидент в морето. Някогашният отдел "Търсене и спасяване", който наброяваше над 60 души щат, сега е с едва 10-ина служители, независимо че вече е преобразуван в дирекция. От тази шепа хора се очаква да следят всичко случващо се в българския морски отговорен район, равняващ се приблизително на 1/3 от сухоземната територия на страната ни, да координират и провеждат операции по търсене и спасяване на хора, плавателни съдове и летателни апарати, по ликвидиране на последици от пожари и разливи на нефтопродукти. Всичко това е част от сериозните задължения на България по 2 международни конвенции, които е подписала и ратифицирала - SAR 79 и SALVAGE 89, свързани съответно с хуманитарното и търговското спасяване. Най-красноречив пример, доколко страната ни ги изпълнява, е миналогодишната трагедия с кораба "Толстой". Тогава дежурните най-малко на три държавни служби би трябвало да забележат на екраните си странното поведение на плавателния съд още при влизането му в българския отговорен район и да реагират. Вместо това след часове борба с неблагоприятното време корабът потъна, родните "спасители" се усетиха едва когато за инцидента ги алармираха от Москва, започнаха операция по търсене и спасяване с над 10 часа закъснение и отново чрез обаждане от чужбина узнаха, че има оцелели, които така и не успяха да открият. На финала, вместо да потърсят отговорност за допуснатата гибел на екипажа, от Министерството на транспорта обявиха операцията за най-мащабната, провеждана през последните 20 години. В следизборното безвремие преди назначаването на новото правителство бързането да се доведе докрай поредният абсурден конкурс, обявен в нарушение на процедурите, не е нещо ново. Правилата, изведени в нормативни и поднормативни документи, изискват конкурсът да бъде спрян и да се обяви отново, този път при спазване на всички изисквания. А защо не, преди изобщо да се обявява, новоизбраните ни политици да обмислят на какъв тип организация или служба е най-добре да се поверят задълженията на държавата България по спасяване на хора и имущество в морето. И на чие подчинение да бъде тя. Проблемът е не че за пореден път вместо човек за поста се търси пост за човека. Кучето е заровено в последиците - а те в тази сфера се измерват в човешки животи.
Варна има новоизбрани 7 депутати от управляващото мнозинство, част от които са много добре запознати с морските проблеми. Хората, свързани с морето, от града и региона са в правото си да очакват както от тях, така и от новото правителство изпълнение на дадените обещания по разрешаване на трупаните с години проблеми.
Източник: chernomore.bg |