Ученици от Родопите създадоха най-икономичния електромобил у нас | ||||||
| ||||||
От София до Чепеларе и обратно разстоянието е около 500 километра. Прототипът на Чепеларската гимназия изминава целия път с 1 киловатчас електроенергия – два пъти по-малко, отколкото харчи една домашна 2-киловатова печка. Измерванията са сертифицирани и доказани, посочва инж. Тодор Лазаров. Инженерното чудо е построено в скромен гараж, една от работилниците на училището в Чепеларе. Колата с впечатляващите резултати е поставена на стенда, а Валентин Хаджиев прави поредния тест. Деветокласникът е в екипа, написал компютърния код за телеметричната система, която визуализира на компютърния екран основните параметри на колата. "С този резултат сме между гросмайсторите, тоест първите 10 отбора в Европа. Можем спокойно да кажем, че нашият електромобил, макар и прототип, е най-икономичният в България. Ние сме една от малките гимназии в България, а показахме, че можем да победим и големи университети" – коментира пред Нова инж. Тодор Лазаров. За последните 7 години в отбора на Чепеларската гимназия участват над 100 деца. Тимът безспорно е най-продуктивният от своя клас с 6 автомобила до момента - 5 завършени и един в процес на разработка. Заради пандемията много състезания се отлагат или минават виртуално. Учениците обаче не губят време, а работят по нова кола. Логично, в самото начало трябва да се измисли подходящ дизайн. От стиропор е направен умален модел. Един от дизайнерите – Виолета Мекерова обяснява: "Това, което ни хрумне, го тестваме и така стигаме до добрия резултат". Отскоро учениците разполагат с 3D принтер, на който разпечатват някои от частите. Имат и симулатор с виртуална реалност, където тренират уменията си на пистата. "Тъй нареченото Z-поколение отдавна е надхвърлило идеята за белия лист и молива. Иска да има 3D принтер, VR очила, 3D скенери" – споделя инж. Лазаров. Следвайки изискванията за участие в състезанията “Shell Eco-marathon" Чепеларският електромобил е с размери за един човек. Пилотът трябва да е поне 50 килограма и с височина до 1.60 м. "Ако е под 50 килограма, добавяме тежести" – допълва Костадин Златушкин от отбора. Докато управлява колата, пилотът е защитен с колани според изискванията за безопасност. И точно тук чепеларци държат още едно първо място - тяхно е световното постижение, при което пилотът, от позиция напълно закопчан, излиза от колата за 2,19 секунди. |