Присъда за шофьор, причинил катастрофа с един загинал и седем ранени в Шумен | ||||||
| ||||||
Делото се разглежда за втори път от настоящата инстанция, след като беше върнато на решаващия съд, заради липса на мотиви. На 30 януари 2015 г. Мартин П. пътувал с джип от Шумен за Карнобат. По същото време от Котел за Смядово се движел лекотоварен автомобил, който превозвал 15 души. Седалки имало само до шофьора, а останалите пътници били насядали на столчета, щайги, отрязани дървета и на пода в каросерията. Двата автомобила наближили кръстовището при отклонението за Смядово, където скоростта била ограничена до 70 км/ч. Водачът на буса се преустроил в средната лента, за завой наляво и намалил до около 24км/ч. Подсъдимият, който управлявал автомобила със скорост от 98км/ч, навлязъл в кръстовището. Като забелязъл приближаващия насреща микробус, завил наляво, навлизайки в лентата за насрещно движение. Последвал челен удар. Един от спорните въпроси в процеса е дали произшествието е причина за смъртта на жертвата, тъй като човекът е починал два месеца по-късно и аутопсия не е правена. Според вещите лица, няма категорично доказателство за пряката връзка на смъртта с травмата от катастрофата. Несъмнено обаче увреждането е допринесло значително за леталния край. Автотехническа експертиза е констатирала, че в момента на удара скоростта на джипа е била около 92км/ч, а тази на буса - около 24км/ч. По мнението на експертите, ако леката кола се е движела с позволената скорост, шофьорът е предприел действия за завиване и аварийно спиране, произшествието е можело да се избегне. Апелативният съд счита, че водачът не е съобразил поведението си с въведената забрана за движение със скорост над 70км/ч и това е в пряка причинно-следствена връзка с престъпния резултат. При движение с разрешената скорост шофьорът е имал техническата възможност да спре и да избегне произшествието. От тази гледна точка, тежката травма на починалия е вследствие на действията на подсъдимия. Окръжният съд в Шумен е приел съпричиняването на резултата като смегчаващо вината на подсъдимия обстоятелство. Това обаче не снема отговорността от него, посочва Апелативният съд. Именно управлението на МПС със скорост, надвишаваща допустимата с повече от 20 км/ч, е довело до невъзможност за предотвратяване на пътното произшествие. При определяне размера и начина на изтърпяване на наказанието първоинстинциянният съд е проявил снизхождение, смятат апелативните съдии. Настоящата инстанция няма възможност да го коригира, защото делото е образувано единствено по жалба на подсъдимия, а законът забрява влошаване на неговото положение от горестоящия съд. С тези съображения, Апелативен съд – Варна потвърди присъдата на Шуменския окръжен съд. Настоящото решение може да се обжалва пред ВКС. |