Туроператорската фирма "Вени тур 7" с ново име и нови измами | ||||||
| ||||||
Комисията за защита на потребителите /КЗП/ алармира обществеността, че след като със заповед на председателя Дамян Лазаров е наложена мярката „временно затваряне на туристически обект" на нашумялата в негативен план „Вени тур 7" ЕООД поради осъществяването на туристическа дейност без регистрация, управителят на фирмата Венета Груйчева продължава да прави опити да работи като туроператор под новото име „Феникстур" ЕООД и да привлича потребители по нетрадиционни начини. Освен, че състави актове и наложи санкции на фирмата за извършването на редица административни нарушения, КЗП уведоми Националната агенция за приходите, че в офиса липсва касов апарат и не се издава документ за плащане. Освен това случаят е отнесен и към Районна прокуратура и Дирекция „Противодействие на общата престъпност", като са предоставени копия от всички жалби на потребители и информация за направените констатации с цел предприемане на действия по компетентност. КЗП отправя предупреждение към потребителите, че ползването на услугите на всяка от двете фирми съдържа висока степен на риск, тъй като работят извън изискванията на Закона за туризма. Още веднъж експертите в КЗП предупреждават потребителите преди да видят удостоверение за регистрация като туроператор, което по изискванията на Закона за туризма трябва да стои на видно място в обекта, да не пристъпват към подписването на договор, а самият договор трябва да съдържа номера на регистрацията. Въпреки многократно отправяния съвет, потребителите продължават да не се съобразяват и затова се случва да бъдат измамени. Такъв е случаят с оплаквания срещу фирмата „Феникстур" ЕООД, свързани със заплатени от потребителите нощувки, които не са били реализирани по вина на въпросния „туроператор", работещ без издадено удостоверение за извършване на дейността. В единия от случаите две групи съответно от по четири и двама туристи с два различни договора за организираните пътувания с включени седем нощувки в хотел в Турция разбират на място, че са изпратени с резервации, за които нито в хотела, нито турският туроператорът са имали каквато и да било информация и към тях не са извършвани никакви плащания от фирмата „Феникс тур" ЕООД. Само по тези два договора внесената от потребителите сума е 2440 лв., като от тях лицето в ролята на туроператор е заплатило само транспорта и застраховките, които възлизат на около 300 лв. В своята съвместна жалба до КЗП потребителите обръщат внимание на това, че плащанията от тяхна страна са извършени срещу квитанции, подписани и подпечатани от Венета Георгиева Груйчева. Тогава тя е обещала, че фактурата за платените суми ще им бъде издадена след подписването на договорите. По думите на туристите към момента на подаване на жалбата в КЗП фактури не са им били издадени. Наред с това в своята жалба хората описват трудностите, които са срещнали още преди да заминат. Вторият договор е подписан ден преди тръгването на автобуса за Турция, след големи усилия от страна на пътуващите. Причината за това е, че фирмата няма обявен адрес на офис и връзката с неин представител се осъществява само посредством телефонна връзка при желанието на отсрещната страна да отговори. С това обаче проблемите не се изчерпват. След като пристигат в Турция, българските туристи представят резервациите си в хотела, за който знаят, че ще обитават и с учудване научават, че съществува проблем, но ще бъдат настанени, докато се уточни ситуацията. Привечер са ги извикали на рецепцията, за да ги помолят да освободят стаите. Тогава представителят на турския туроператор в тяхно присъствие е провел разговор с лице, което е отговорило на телефоните, отпечатани върху бланките на резервациите. Според написаното в жалбата, човекът, който е отговорил на този номер, е заявил, че от тях не са издавани никакви резервации за този хотел и за тези дати. По втория договор пък резервации въобще не е имало. Благодарение на отзивчивостта на турския туроператор, който е взел решение да направи значителни отстъпки за българите, те са успели да заплатят седемднемвия си престой в хотела с наличните си средства. Хората са настояли за внесените суми да им бъде издаден документ от рецепцията на хотела, за да могат впоследствие да предявят претенции за възстановяването им от фирмата, изпратила ги на полууреденото пътуване. Но започналите от завръщането им в България - на 13.09.2009г. опити да се срещнат с г-жа Груйчева до момента са безрезултатни. Единственото, което постигат, е да осъществят няколко разговора по телефона, при които тя им обещава, че ще им върне парите, но по всякакъв начин продължава да избягва среща с тях. Претенциите на туристите са да им бъде възстановена в пълен размер цялата заплатена от тях сума (без направените разходи за транспорт и застраховки), както и да получат компенсации за нанесените им морални и материални щети. Освен това, те настояват и за издаване на фактури от фирмата „Феникс тур" за внесените от тях суми. На друга група български туристи, които също са ползвали туристическите услуги на „Феникстур" ЕООД за осъществяване на пътуване до курорта Кушадасъ, им се е наложило да се обърнат за съдействие към Генералното консулство на РБългария - Истанбул поради това, че са били притеснявани от местния туроператор „Моя турс" заради неуредените финансови въпроси от страна на „Феникстур" ЕООД. Оплаквания на потребители срещу въпросната фирма има и за организирани почивки в страната. Едно от тях касае пътуване и престой в хотел „Арапя". Хората са получили ваучер (копие от който са приложили към жалбата си) за настаняване в периода 4-17 септември и квитанция за плащане на 13 нощувки на обща стойност 650 лв. Но потребителите са били принудени да се настанят в друг хотел, с различни от договорените условия, тъй като „Арапя" вече не работел. Освен жалбите на потребителите в КЗП е постъпило и оплакване на собственик на хотелски комплекс в Китен, тъй като се му се е наложило да настани в хотела си туристи с ваучер, издадено от „Феникс тур" ЕООД, без да са били преведени пари за почивката. Още с постъпването на първата жалба КЗП започва разследване на „Феникстур" ЕООД за законосъобразността на извършваната от нея дейност. Експертите, които са работили по случая, са прегледали регистъра на регистрираните туроператори и туристически агенти, публикуван на страницата на съществуващата тогава Държавна агенция по туризъм (ДАТ) и са установили, че има удостоверение за регистрация на туристически агент, близко до посоченото, но на нашумялата преди година в негативен план „Венитур 7" ЕООД. Регистрацията на компрометиралата се фирма е използвана за развиване на дейността под ново, неопетнено име. Същевременно е изпратено запитване до ДАТ има ли към нея подадени документи или данни за вписване на „Феникстур" ЕООД в Националния туристически регистър като лице, осъществяващо туроператорска или туристическа агентска дейност. В отговор от там се посочва, че такива няма, както и че към настоящия момент не е подадено заявление за регистрация на лице с това име. Тъй като фирмата няма офис, проверката й е извършена в КЗП със съдействието на СДВР за осигуряване присъствието на неин упълномощен представител - Венета Георгиева Груйчева. При проверката е съставен протокол, с който са предявени жалбите на потребителите и след като е събрана цялата документация, предстои тя да бъде изпратена на полицията за предприемане на действия по компетенция. Към момента нелоялната търговска практика, при която в договорите с потребителите търговецът фигурира като „Туроператор с удостоверение за регистрация 05812" (което представлява заблуда с цел повишаване на доверието към неговите услуги), е забранена със заповед на председателя на КЗП Дамян Лазаров. Освен това за нарушението лицето търпи санкция в рамките на размерите, определени от ЗТ. Преди година въпросната дама е измамила по същия начин други групи туристи. Тогава тя е осъществявала дейността си чрез станалата известна с некоректното си поведение фирма „Вени Тур 7" ЕООД. КЗП извърши проверка на въпросната фирма, като се самосезира след излъчени репортажи в медиите за около 240 туристи, останали без осигурени нощувки в курорта Кушадасъ - Турция. Пътуването тогава беше за периода от 31.08.2008г. до 08.09.2008г., като включваше седем нощувки в хотел „Тусам" с пълен пансион и транспорт. Проверката е осъществена в офис на фирмата „Вени тур 7" ЕООД в София. Управителят, г-жа Венета Георгиева Груйчева, е казала, че организираното пътуване, на което е посветен репортажът, е на друга фирма туроператор, с който „Вени тур 7" ЕООД има сключен договор. Такъв договор, обаче, тя не представя, тъй като по думите й той не се е съхранявал в офиса. Г-жа Груйчева е заявила, че е сключен договор с Георги Виденов в качеството му на туристически агент, който от своя страна е упълномощен от името на 200 души по приложен списък към договора. Управителката на „Вени тур 7" ЕООД е казала още, че потребителите са заплащали капарото за пътуването на г-н Виденов, който им е издавал квитанции от кочан, подпечатан от „Вени тур 7" ЕООД и предоставен му от нея. При проверката пред офиса е имало чакащи потребители, една част от които са от завърналите се от Кушадасъ, други са родители на деца, които все още са в курорта и нямат осигурен транспорт за завръщане в страната, както и потребители, на които предстои пътуване и които са искали да прекратят сключените договори и да си получат обратно заплатените суми. Поради отказа на Груйчева да представи пред контролните органи изисканите от тях документи за организираното пътуване до Кушадасъ, те са изискани от присъстващите пред офиса туристи. Към преписката са приложени копия от тях, заверени от потребителите и Груйчева. Сред документите са договори за организирано туристическо пътуване с обща цена, ваучери, квитанции за извършените плащания и застрахователни полици. |