Милтенова: Цените на градския транспорт трябва да се доближат до пазарните | ||||||
| ||||||
30% е поскъпнало билетчето за градски транспорт в Стара Загора от началото на годината – от лев на лев и трийсет. "Общо енергийните ни ресурси за 1 година са се покачили със 120 хиляди лева на месец, а процентното увеличение е 47-48, защото дизелът ни е по-високото перо от енергията“, коментира Мартин Керпеджиев, главен счетоводител на "Тролейбусни и автобусни превози" АД. В зависимост от това колко е отдалечено населеното място и транспортът до селата е с между 40 и 70 стотинки по-скъп. "Въпреки увеличението в цената и по-големия поток ние сме много далече от нивата на 2020 г., месец първи, когато не беше обявена пандемията. Приходите ни от клиенти в непандемичния януари са 470 хиляди, падаме на 300 миналата година и се изкачваме на 406 сега - далеч от нивата преди пандемията“, казва Керпеджиев. Въпреки че увеличението буди недоволство, все още няма отлив на пътници, сочат данните на общинското дружество. От бранша твърдят, че предвидените средства за компенсация от държавния бюджет за градски транспорт са недостатъчни, защото отчитат само намалените приходи, но не и увеличените разходи. "Днес съм отишъл до Тополовград с трима човека, и то не до Тополовград, а двама до Роза и един до Инзово. Излиза ли сметката? Никак, никак, ама хората изнемогват, не могат, на една пенсийка са възрастни хора по селата“, казва шофьорът на междуселищен автобус Стоян Нейчев. Автогарата, от която тръгват автобусите за 44 села в Ямболско е празна. Превозвачите твърдят, че ги грози фалит заради липсата на пътници и високите цени на горивата. Една от големите фирми превозвачи спира работа до месеци, дори и с февруарското увеличение на междуселищните билети. "В никакъв случай не можем да говорим за компенсиране на загубите на 100% (от бюджета). Знаете, че в предходните години, като се върнем точно от 2019 г., когато транспортът не работи при нормални обстоятелства, загубите на колегите бяха покриване на около 40 до 45% по време на пандемията. Съответно тези цели нараснаха до 65% за 2020 г. и 82% за 2021 г. Но разчетите за 2022 г. са направени на база на 2021 г. на фона на неувереното увеличение и скока в цените на горивата, а тези средства в никакъв случай няма да бъдат достатъчни. Тоест тежестта върху бюджета ще бъде още по-голяма. Именно затова в момента се налага да увеличим цените и на градските превози. Важно е да кажа, че междуселищните превози не се класират така, че там нямаме никаква друга алтернатива в момента, особено след като беше отказано в бюджета да бъдат предвидени средства за това нещо“, заяви председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. "Законът за обществените поръчки не позволява увеличение на цената. Това, което в момента обаче се случва са едни наистина непредвидени форсмажорни обстоятелства, които нито ние, нито съответните общини възложители на превози са могли да предвидят, така че на основание на Закона за обществените поръчки имаме възможност да увеличим цената до 50% в подобни ситуации. А това не означава обаче, че навсякъде тя ще бъде 50%. Междуселищните автобусни линии увеличението ще бъде най вероятно между 20 и 30%, а градските превози, където цената на билета е между 80 стотинки левче съответно ще отиде на 50%, защото сами разбирате, че няма как в момента един хляб струва 2 лв., едно кисело мляко 1,50 лв. и всъщност цената на билетчето ние да продължихме да поддържаме толкова дълго време през последните 2 години благодарение на помощите, които получаваме като COVID мерки и така нататък, но в момента дори и това не може да компенсира загубите, които търпим заради горивата“, каза Милтенова пред bTV. По думите ѝ "колегите от Момчилград, Бургас Перник, Добрич“ също обсъждат увеличение на цената. А при положение, че цените на горивата са скочили с над 200%, увеличението няма да покрие загубите, но превозвачите са наясно, че при билет от 3 лева никой няма да се качи на автобус, каза Милтенова. Според нея обаче цените за градския транспорт трябва да се доближат до пазарните. |