Габриела Руменова: Не се поддавайте на атаки от типа "само сега", "това е ексклузивна оферта само и единствено за вас"!
Автор: Йоланда Пелова 14:11 / 12.09.2022Коментари ()934
© Фокус
Габриела Руменова – пиар експерт и дългогодишен такъв на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус"

Г-жо Руменова, вие бяхте дългогодишен пиар на КЗП, всички колеги журналисти ви познават, повечето от нас сме работили с вас. Аз бих казала, че вие знаете къде е мястото на потребителите, които сме всички. Вие знаете как да отстоявате позициите си и да се борите за правото. Г-жо Руменова, продължавате да работите в полза на потребителите, нали така?

Продължавам да следя темата "Потребителска защита“ с много голям интерес и когато мога, се включвам с различни инициативи, със съвети към потребителите, когато забелязвам, че имат нужда, макар и през социалните мрежи.

Изключително интересна инициатива подемате сега. Става въпрос за настоятелни SMS-и от телекоми, банки, предварително одобрени кредити и прочие. Вие ще разкажете повече сега – как се зароди тази идея?

През последните месеци се случи така, че аз като потребител се почувствах мишена на няколко бих ги нарекла нелоялни практики от страна на търговци в различни сектори. Вие споменахте – мобилни оператори, банки. Разбира се, дългогодишната ми работа като пиар в КЗП ми помогна да се ориентирам добре и навреме в ситуацията, но пък прецених, че може би е добре да помогна на други хора, които също биха били атакувани с подобни съобщения, подходи от страна на тези търговци, че има такива практики, че такива казуси се случват и че е добре хората да знаят определени неща и да реагират, за да могат да се защитят навреме.

Нека сега да конкретизираме тези неща. За какви съобщения говорите вие, какво трябва да знаят потребителите?

Едно от нещата, които дълги години се случват – предполагам, че на вас също ви се е случвало, мобилните оператори следят кога предстои да изтече срочният ви договор и започват да ви атакуват с телефонни обаждания, с SMS-и и по всички възможни канални, за да ви убедят, че трябва да подновите договора си в нов срочен, тъй като преминавайки в безсрочен – нещо, което те дори не споменават, вие всъщност ще попаднете в доста по-неизгодни условия. Това, което трябва да знаят потребителите, е, че не трябва да се поддават на подобни атаки от типа "Само сега, за 10 часа трябва да решите“, "Това е ексклузивна оферта само и единствено за вас“. Какво се случи? Преди около половин година предстоеше да изтече моят срочен договор и получих телефонно обаждане в работно време – може би това е по-добрият вариант, но все пак ние сме в срещи, с хора, работим отговорни неща и не е редно да бъдем разсейвани с подобни обаждания, още повече когато те изискват спешно решение. И затова аз просто казах: В момента не е удобно да разговаряме. Така или иначе се разбрахме да ми изпратят онлайн проекта на договора. Изпратиха ми го. Нямах време за тези два дни, които ми даваха, да го прегледам. След това обаче започнах да получавам SMS-и – "Ще получите договора за подпис с куриер“.

Вече готов договор?

Вече готов. И аз просто трябва да го подпиша.

Да.

Сега на мен ми е ясно, че това няма как да стане така, но много хора се чувстват вече обвързани с този договор и не виждат вариант, в който да могат да се измъкнат. Това ги стресира, създава им едно усещане, че са подведени, че са притиснати, което не е редно. Това е агресивна практика. По същия начин е и с банките. Сега виждам, че се оказа, че и небанкови институции правят същото – изпращат SMS-и, в които казват "Вашият предварително одобрен кредит ви очаква“. И какво всъщност си мисли потребителят – че може би той вече има договор за кредит и просто трябва да финализира нещата. А другият вариант е, че може да си помисли, че някой е изтеглил кредита от негово име – нещо, което се случва, има много такива случаи в практиката. И това наистина е много притеснително, особено за хора, които са от уязвимите групи.

И в тази връзка вие сега започвате една инициатива – "Ние, потребителите“. Разкажете ни повече за нея, как ще помагате на хората?

Тя се роди съвсем спонтанно и не е претенциозен проект. Споделяйки тези казуси в моя профил в социалните мрежи, видях, че и други хора се присъединяват към това, което аз твърдя, което се опитвам по някакъв начин да предам като послание и че също биха участвали в една дискусия, която да даде повече информация, която да даде повече информация, да насочи хората как да мислят, за да могат да се предпазват в подобни ситуации. Затова заедно решихме да създадем една страница.

Заедно с кого?

С тези първи хора, които откликнаха.

Със съмишленици.

Да, то не е идея дори, тя се роди много спонтанно. И сега тя, страницата, е буквално от два дни. Има малко повече от 100 последователи. Времето е кратко. Целта е не толкова да се събират много хора, които да прекарват някакво време там, колкото малко да обърнем фокуса по отношение на това, което се случва. Има много такива страници във "Фейсбук“, в които хората влизат, за да се възмущават от един или друг търговец. На мен ми се иска тук да бъде полето, в което да не се споменават имена на търговци, защото така или иначе, ние по-скоро искаме да видим дали това нещо действително е нарушение или не. Ние не искаме да уличаваме, че някой извършва нарушение, но коментирайки един казус, ние се концентрираме по-скоро върху проблема, а не върху конкретния търговец, защото всъщност през годините се оказва, че всъщност когато един търговец измисли някакво нарушение, другите много бързо се ориентират, започват да го копират и правят същото. Така че в случая не е важно кой го прави, а какво прави и как ние всъщност трябва да се защитим.

И да бъдат информирани потребителите за техните права и какво трябва да направят в една такава ситуация, в която вие разказахте, че вече сте изпадала. Към кого да се обръщат за съдействие потребителите, как сигналът им да стигне до вас, за да го разгледате, за да ги информирате? Директно във "Фейсбук“ ли да се случи това?

Да, директно във "Фейсбук“. Има възможност те да правят сами постове, да споделят видеа и снимки, като наистина отново молбата ми е да не се споменават имена на търговци, да си коментираме това, което тях ги е накарало да се почувстват уязвими, да споделят от каква информация имат нужда. При всички положения да изградят едно такова мислене, при което първо да се информират и след това да предприемат каквито и да било действия.

Как смятате да развивате тази страница?

Може би с повече публикации, които ще бъдат от една страна информация за това какви са правата на потребителите, малко повече за всяко едно от тези права през призмата на конкретни примери дори, бих казала, защото така по-лесно се възприема. Няма да се търси чак такава активност, а по-скоро качество, по-скоро пак да поставим във фокус потребителската тема, която в последните години сякаш малко измести центъра си, и да бъдат насърчавани хората да имат самочувствие да отстояват правата си, защото първата стъпка е да ги знаят, но следващата е и да бъдат уверени и подкрепени в това да ги отстояват.

Казахте, че вече доста хора са се свързали с вас. Можете ли да ни разкажете още подобни случаи?

Да, специално за тези SMS-и, които изпращат банковите институции, се оказа, че има още пет-шест човека за това кратко време, в което успях да комуникирам по тази тема с тях, които наистина са се почувствали по някакъв начин уязвени от тези SMS-и, защото първо не са очаквали, предвид това, че те не са предприемали абсолютно никакви действия, за да получат такъв кредит. Както споменах, един от тях пък каза "Аз помислих, че някой е изтеглил кредит от мое име и много се уплаших, и всъщност не знаех какво да предприема – в полицията ли да звъня“ – става дума за небанкова институция в случая. А един друг човек пък – ето целият спектър от виждания по темата, каза "Ооо, аз ще си взема парите, после нека да доказват, че всъщност те са били инициатори да ми ги дадат“. Да, това е чудесно, но въпросът е, че реално те те обвързват с този договор, не със самия SMS, но ти, мислейки че вече имаш такъв договор, просто финализираш, подписваш някакви документи или извършваш действия, които да узаконят този кредит. И оттам нататък вече ти си обвързан и не само, че дължиш парите, ами и лихвите по тях.

Значи тук кое е основното при тях – взимат страха на хората по някакъв начин, така ли да разбираме?

Да. Карат ги да взимат много бързи решения, не им дават почти никаква информация, защото единият SMS гласи "За инфо/Отказ:" и някакво име и телефон. Т.е. отказ от какво? Отказ от тези съобщения в бъдеще да получаваш, отказ от кредита – не знаеш. Оскъдна информация.

По какъв начин ще информирате потребителите? Освен във "Фейсбук“ страницата си, предвиждате ли консултации с тях? Как смятате да се развивате?

Ами не, по-скоро не. На мен ми се иска тук тази страница да се развива в посока дискусия, за да може всички, които сме вътре като потребители на тази страница, да споделяме своя опит, да се насочваме. Аз не считам себе си като някакъв много голям експерт в сферата на потребителската защита, макар че през тези 15 години се е случвало да присъствам на много проверки с медиите, чела съм съдебни решения, практика и какво ли още не. Всички директиви и регламенти, които влязоха в българското законодателство през това време, са минали и през мен под една или друга форма. Така че по-скоро ще се опитваме да се справим със собствени сили, като даваме натрупан полезен и работещ опит и когато вече наистина нямаме такава възможност да се справим сами, ще се обръщаме и към контролните органи.

И за финал на нашия разговор – можем ли с вас сега да начертаем някои от основните потребителски права?

Да. Най-важното право е правото на информация, правото на избор, правото на безопасни стоки и услуги, правото на това да можеш да получаваш коректни съобщения, да не си подведен, да не си притиснат, правото на безплатна помощ от помирителните комисии или от европейските потребителски центрове.


https://www.varna24.bg/novini/Bylgaria/Gabriela-Rumenova-Ne-se-poddavaite-na-ataki-ot-tipa-samo-sega-tova-e-ekskluzivna-oferta-samo-i-edinstveno-za-vas--1390822
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.