Омбудсманът: Абсолютно безобразие е това!
Автор: Йоланда Пелова 14:29 / 09.03.2023Коментари ()886
©
Омбудсманът Диана Ковачева в интервю за предаването "България, Европа и Светът на фокус" на Радио "Фокус" 

Г-жо Ковачева, вие изпратихте писмо до служебния вицепремиер и министър на труда и социалната политика Лазар Лазаров и служебния финансов министър Росица Велкова, в което поискахте информация по области колко са гражданите, които през 2021-2022 година са получили т.нар. "водни помощи“ за питейно-битовите нужди. Защо е важно да се знае това и какви нередности вие заподозряхте?  

Така е, да, изпратих такова писмо с искане за информацията, като Законът за ВиК предвижда възможност за такива водни помощи. Само че информацията, която аз получавам от гражданите, и наблюденията ми в последните години са, че такива помощи не се изплащат. И освен това, хората не знаят, не са информирани, че имат право да потърсят такова подпомагане от стана на държавата. А повод за изпращането на тази препоръка са също така и множеството жалби от хора, които се оплакват, че цената на водата е много висока, и съответно се затрудняват да плащат сметките си, което пък на моменти при някои хора води дори до прекъсване на водата, след което те трябва да заплатят и такса за възстановяване на водоподаването, което още повече задълбочава проблема при тях. Всъщност, водните помощи са за хората, които са със затруднена възможност да плащат сметките си за вода, и те са необходими в момента много, защото цената на водата скочи драстично. Има области, като Разград, Силистра, във Варна например цената на ВиК услугите вече е над 5 лева, за Шумен се очаква, въпреки между другото лошото качество на водата там, комплексната цена, която очаква утвърждаване от КЕВР, е в размер на 5.24 лева, това са над 5 лева фактически. Което означава, че на практика хората плащат много висока цена за водата, лошо качество получават, има много високи общи загуби, които пак ги плащат потребителите, а същото време не могат да се възползват от помощта, която по закон им се дължи.  

Какви мерки предлагате вие, с които могат да бъдат подпомогнати хората?  

Ами на първо място според мен е много важно тези хора, които са социално слаби, в социално уязвима позиция, да бъдат подпомагани от държавата в случаите, когато се затрудняват да плащат сметките си за вода, за да не се стига до спиране на водата. Така, както има енергийни помощи, и хората са подпомагани за това. На второ място смятам, че е много важно да се вземат мерки от ВиК дружествата, така че да бъде укрепена инфраструктурата и съответно да намалят общите загуби на водата, които средно за страната са около 60%, но има области, в които те достигат 80%. Представете си 80% обща загуба на вода.  

Да, определиха ги като шокиращи загуби.  

Наистина е шокираща. Но още по-шокиращо е, че тази загуба я плащаме ние. Фактически това е вода, която не сме потребили. 

И всичко това заради една остаряла  инфраструктура. А какво прави държавата? Къде е държавата? Как трябва да се мобилизира?  

Това е въпросът. Смятам, че самите ВиК дружества трябва да оптимизират разходите си, за да могат да правят и инвестиции, наистина да укрепват ВиК инфраструктурата, която поне такива са данните, че е остаряла, има течове, и на практика реално погледнато и авариите също така са много, а след авариите реално погледнато много често има проблеми с водоподаването. Има между другото области в България, в които лятото практически няма вода. И въпреки това тези хора също плащат висока цена за водата си. Така че е необходимо наистина да се положат усилия, включително да бъде направен анализ на целия ВиК сектор, да се види къде са наистина най-големите загуби, въпреки че те са ясни. От годишните доклади фактически става много ясно, че загубите на вода са огромни и е ясно къде първо трябва да се насочат усилията, така че действително да се спестят разходи на хората. За мен наистина е много голям проблем фактът, че цената на водата расте драстично, наистина увеличението за последната година, фактически в сравнение с последната година е около 40%. Това е много висок процент увеличение на водата, и всъщност това го плащаме всички ние. И по тази причина зададох въпрос към министъра: на колко души е отпусната такава помощ, дали хората са наясно с механизма за отпускане, къде могат да отидат, на какви условия трябва да отговарят, защото тук е въпрос и на информационна кампания към хората.

Така е. Хаосът в държавата е голям в много сфери. Г-жо Ковачева, освен водните помощи, за които говорихме с вас в първата част на нашия разговор, какви са другите проблеми на българското общество? За какво най-често се жалват българите?  

Много потребителски проблеми поставят пред мен. Един от тях например е свързан с предстоящата смяна на топломери и задължение, което потребителите на топлофикационните дружества имат до 2026 година. Те се оплакват от това, че цените им са скъпи, а всъщност не се предвижда никаква помощ от страна на държавата. Ставаше въпрос за топломерите и дистанционните водомери, които хората трябва да сменят до 2026 година, и затова, че аз препоръчвам да бъдат поети разходите на социално слабите потребители и частично в процент от сумите на останалите хора, които трябва да сменят тези топломери, тъй като средната цена на един дистанционен топломер, така от проучванията, които сме направили, е от 50 лева, а водомерът е около 100 лева, което означава, че едно семейство трябва да отдели между 250 и 400 лева, за да смени всички тези уреди за измерване. То за хората е важно, защото това ще прекрати на практика тези изравнителни сметки, които ги тормозят в края на всеки отоплителен сезон.

Това е един от проблемите. А друг проблем, който се отнася за хората с увреждания, и днес изпратих препоръка до здравния министър и до НОИ, става въпрос, знаете, бяха направени по моя инициатива промени в Закона за хората с увреждания, така че изтичащите ТЕЛК-ови решения да бъдат автоматично удължавани. Очаквахме, че това ще реши проблема на хората, но за съжаление аз продължавам да получавам жалби извън забавянето, което се случи, и едва сега започват да се изплащат пенсиите на хората. Тези от тях, които са в заварено положение, се оплакват, че изобщо не могат да разберат дали са включени в списъците за удължаване, като не могат включително и да направят и проверка. Т.е. трябва да има механизъм, по който хората да влизат, да проверяват дали са в списъка, и ако не са, да се обадят, за да може действително да бъдат включени. Още повече, че по информация от министерството няма да са 1 600 хората, които ще бъдат включени, а ще бъдат 900.

И аз питам всъщност какво се случва с останалите 600 души, чийто пенсии трябва да бъдат продължени, при условие, че реалната цифра е близо 3 000 на хората, които наистина се нуждаят от това пенсиите да продължат да се изплащат докато се явяват на ТЕЛК-ова комисия, за да им бъде издадено ново ТЕЛК-ово решение.

Има и други проблеми в тази връзка. Хората се оплакват от това, че за заварените случаи им изискват също да подадат 3 месеца по-рано документите си, което изисква не само за тези случаи, в които наистина има такова време. Сега, заварените случаи в момента понякога по-рано, понякога 2 месеца, но в закона изрично беше посочено, че за заварените случаи няма да се прилага 3-месеченя срок. За съжаление имам жалби, че хората са връщани и им се казва, че не отговорят на условията, което всъщност противоречи на закона. Ето виждате колко много проблеми за всички хора с увреждания, които са минали през ТЕЛК-ова комисия, пък предстоят едни близо 4 месеца, през които НОИ изчислява пенсиите. Това ги забавя още повече. И знаете ли какво се получава накрая? Хората могат да получат ТЕЛК-ово решение за период от 1 години и 3 години, и накрая като теглим чертата се оказва, че една година близо, т.е. или целият период или 1/3 от периода човек прекарва в изчакване на пенсията си, на инвалидната пенсия и всички други права, които вървят с нея. И смятам, че това е абсолютно безобразие.  

 

Така е, съгласна съм с вас. Редица публични обещания, обаче за съжаление никакъв резултат. Това е и причината и вие да изпратите, разбирам, новата препоръка. Да се надяваме, че наистина този път ще има някакво адекватно решение на тези проблеми. Благодаря ви, г-жо Ковачева, че ни гостувахте.  

 

И аз ви благодаря много.


https://www.varna24.bg/novini/Bylgaria/Ombudsmanut-Absolyutno-bezobrazie-e-tova-1593616
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.