Екоактивист: Светът би бил идеален, ако всеки осъзнава своята роля и принадлежност към планетата | ||||||
| ||||||
За екоактивиста един идеален свят би бил всеки да осъзнава своята роля и принадлежността си към планетата, така че да се грижим за ресурсите, които имаме, доста по-осъзнато. "В момента се намираме в климатична криза, която носи много лоши последици за всички нас. Така че в един идеален свят виждам това как хората осъзнават своята роля и всички вреди, които създават върху природата, и това, че тези вреди всъщност се връщат към нас. Така че да бъдем малко по-отговорни и малко по-осъзнати за това как консумираме, защо го правим и докъде ще ни доведе това нещо.“ През последните години хората са много по-информирани с проблемите – замърсяванията, за климатичната криза, за което медиите имат огромна роля, смята още Стойчо Наков: "Това е една много добра първа стъпка. Това, което ми се иска да започнем повече да виждаме, е повече действие и на локално ниво, и на законодателно ниво да се случват промени, които наистина да водят конкретно до подобрения.“ "Zero waste концепцията е начин на живот с по-малко отпадъци, - обясни още той. – Това е да консумираме малко по-осъзнато, за да намалим драстично отпадъците си. Това основно се свежда до 5 основни принципа: това да се отказваме от някои неща, от които нямаме нужда, да преизползваме това, което вече имаме, да рециклираме след това и да компостираме също. Есенцията на нулевите отпадъци е да помислим една идея преди генерирането на отпадъци. Това е един начин на живот, една цел да вървим с драстично по-малко отпадъци или нулеви отпадъци.“ Кръговата икономика е отговорът на тези проблеми, смята Стойчо Наков: "По същество кръговата икономика цели да преосмисли консуматорското ни поведение или т.нар. "линейна икономика“. Целта е да се направи един кръг, да се елиминира последната стъпка от нея, т.е. изхвърлянето на вече непотребните материали, така че изначално да помислим за функционалността на продуктите, така че те бъдат създадени с идеята да не създават отпадък, да бъде помислено какво ще се случи с тях като станат отпадък, как могат да бъдат преизползвани. Наливното пазаруване е такъв пример за това, че може да се използва една опаковка няколко пъти.“ "Поведението на потребителите оформя и пазара изцяло, така че е важно къде си харчим парите, защото с това ние гласуваме доверие на един бизнес или не,“ каза още екоактивистът и допълни, че в последните години се наблюдава ясна тенденция, че хората предпочитат бизнеси и брандове, които мислят за природата и прилагат зелени практики: "Тук не говорим за някакви драстични промени, които да се случат от днес за утре, а по-скоро за стратегически помислени неща, които в следващите десетки години да се развиват по начин, че това да доведе до един баланс между бизнеса и зелената трансформация.“ "Като цяло светът се стреми да върви към едно по-устойчиво бъдеще. Всички индикации на световно ниво показват, че основните предизвикателства пред човечеството ще са свързани с околната среда и климатичната криза. Това са рискове, които засягат освен икономиката, но и здравето на човека. Важното е да бъдем отговорни и да потърсим и личната отговорност за това какво можем да направим и ние лично,“ заключи екоактивистът и предприемач Стойчо Наков. |