За да държат ниски цени, ресторантите пазаруват евтина храна | ||||||
| ||||||
"Липсата на обучени кадри е голяма и този недостиг води до пренебрегване на критериите за квалификация, което "като лавина принизява качеството на туристическия продукт", каза ас. Желязко Каракашев, преподавател в Колеж по туризъм - Варна. "Това води и до загуба на печалба", добави шеф-готвач Георги Котев пред Bloomberg TV Bulgaria. Двамата съоснователи на Chef & Gastro подчертаха, че това принизява качеството на туристическия продукт. "Мениджърите трябва да се осъзнаят колко знаят и колко не, а не само да се оплакват от липсата на добър персонал. Мениджърът прави квалифицирания персонал - той води нещата, организира обучението на персонала", коментира Котев. Той добави, че мениджърите трябва да започнат да осъзнават, че най-ценния актив на един ресторант е точно персоналът, а той не може да бъде мотивиран само със заплата. Повечето ресторанти опитват да компенсират по-слабите приходи с промяна на цените в менюто, но често това се прави по грешен начин, без анализ на цените, как да се оптимизират разходите, кои артикули в менюто се продават добре и кои не и как това може да се промени. "В ресторантьорството два са големите фактора - цената на стоките и работната ръка. Трябва да започнеш да оптимизираш оттам и чак накрая да повишаваш или намаляваш цените", каза Каракашев. "От избирането на продукта до масата има много звена, които трябва да се покрият. За да може да сме атрактивни на пазара, повечето ресторанти избират евтиното, без да си дават сметка, че това означава и по-малко приходи за българското селско стопанство", добави Котев. |