Благомир Коцев: Варна ще получи финансова инжекция до 100 милиона лева | ||||||
| ||||||
Общината няма или има много слаба проектна готовност – това установих. За няколко дни трябваше да пуснем към Министерството на финансите проекти за 16 милиона лева, а аз намерих само три готови проекта, които да са с разрешително за строеж. Това са проекти за улици и пътна инфраструктура. В следващите месеци пред Общината ще стои задачата да проектира стотици паркове, алеи, сгради, училища, ясли и градини, кръстовища, улици, спортна, културна , еко-инфраструктура, оборудване и др., посочи кметът. Инвестиционната политика е на фокус в новото местно управление В следващата седмица инвестиционната политика ще в полето на моето внимание. Искам да видя как се проектират обществените поръчки и как се остойностяват, за да придобием по-ясна представа как ще продължи работата в това звено. Фирмите трябва да знаят, че обществените поръчки ще се възлагат прозрачно при пълно спазване на закона и равни условия за всички – това ще е категоричен принцип, посочи Коцев. Сега е публикувана обществена поръчка от Общината за ремонта на тръбата във Варненското езеро за около 26 милиона лева. Имаме много малко време да ги осигурим – от Министерския съвет или по друга линия, поясни кметът. Той посочи, че му предстоят срещи с министрите на икономиката и на иновациите, за да се търсят решения за нови индустриални зони и паркове във Варна. Варна не е кандидатствала за своя индустриална зона в срока до 18 ноември, защото няма готови терени. Веднага съм се заел с този въпрос и съм решен да го докарам до резултат, каза още Коцев. Има средства за големите инфраструктурни ремонти, по-малките се ускоряват По отношение на ремонтите по улиците Коцев каза, че се ускоряват проектите, правят се проверки по забавянията и на какво се дължат, проверява се защо е спряно строителство по други и се прави мобилизация на ресурсите, което важи и за ремонта, извършван от ВиК. Кметът отбеляза, че за 10 дни се е срещнал с четирима министри. В момента проверяваме поръчката за тръбата във Варненското езеро. Едно спиране би спряло пък другите проекти в езерото – на Министерството на транспорта за удълбочаване на езерото, който е със срок до края на февруари. Ключовото тук, е че проектите са свързани, допълни Коцев. Той съобщи, че се работи по споразумение на Община Варна с АПИ и МРРБ за основен ремонт на Аспаруховия мост, за които има ресурс. Общината има ангажимент по частта настилка, спирки, мрежа на градския транспорт, тротоари, велоалея, парапети и др., уточни Коцев и каза, че екип в общината вече работи по споразумението. Работи се по старите проблеми на Варна, търсят се дългосрочни решения Според Коцев Морската градина ще се подържа по-добре и това е постижимо относително бързо. Ще направим Подробен устройствен план на Морската градина, за да се решат проблемите със собствеността и движението на колите, посочи той и добави, че му предстои среща с Общинска полиция. На нея ще се обсъди възможността за увеличаване на контрола по отношение на автомобилите в Морската градина, докато се стигне до изграждане на буферни паркинги и спиране на автомобилите там. На въпрос за "Зелената зона“, Благомир Коцев каза, че се прави анализ на проекта. Общината е изтеглила заем от 29 милиона лева за нея и улиците в зоната, но проектът е забавен. Вървят разговори на много нива, правят се проверки. Скоро ще сме наясно и ще съобщим статуса на проекта, допълни той. На въпрос за "Дупката“, кметът уточни, че текат дела. Там има 900 кв. м. частна собственост, тоест общината е придобила "Дупката“, но не изцяло, срещу огромната сума от 43 милиона лева, поясни той. По думите на кмета, той е разговарял със собственика на този имот, който е заявил, че има търговски интереси. Ние трябва да балансираме с интересите на варненци, собственика и съдебните дела. Както обещах, за "Дупката“ ще проведем местен референдум, за да може гражданите сами да решат нейната съдба. Междувременно хората трябва да са наясно какво е истината за нея, подчерта Коцев. Кризата с природното бедствие беляза старта на новия кметски мандат На въпрос за старта на мандата му, Коцев посочи, че той е бил съпътстван от криза – бедствено положение, неплатени разходи за гориво и заплати в градския транспорт, проекти и заеми в риск, както и забавяне на плащания. Все пак новият кмет на Варна посочи, че мандатът е със силен старт. Като областен управител, в първия ми работен ден избухна войната в Украйна и трябваше да се справим с бежанската криза, а сега с встъпването ми в кметския мандат трябваше да се справим с ураган и забавени проекти.Имаме опит и тренинг. Няма как да изчистим града за един ден, но благодаря на всички хора, които днес са на терен и участват в доброволческата акцията, посочи кметът. Аз идвам от градинката над "Севастопол“, където има много чистещи хора от администрацията на Общината, за което им благодаря. Благодаря и на гражданите, че участват. Аз самият също чистих. Събирахме листа заедно, посочи той. Имаме още няколко часа до следващата буря, този път със сняг и вятър, припомни прогнозата за довечера кметът. Призовавам хората да са внимателни, да се пазят от опасни клони, дървета, да не излизат в острата фаза на бурята, каза още той. Мобилизирали сме всички фирми – озеленителни, почистващи, за зимно поддържане. Имахме оперативка с тях вчера. Обсъждаме финансовите условия, при които работят. Но те ще излязат и ще обслужват целия град, въпреки досегашните проблеми, потвърди Коцев. Подводни камъни и съмнителни проекти завещава предишното управление Коцев не отрече, че има много изненади и подводни камъни в общината, като даде пример с електрическите автобуси. 60 зарядни станции за екосъобразните машини са били оставени без Акт 16 броени дни преди изтичането на проекта около 20 ноември. Имаше голям проблем, но мобилизирахме целия екип и осигурихме всичко необходимо, както и приключване на дейностите в срок. Кметът отбеляза, че лично е участвал във всяка стъпка в този финален процес, но едновременно с това разглежда нуждата от преструктуриране. Градският транспорт беше оставен без гориво и заплати, водят се дела, има запорирани сметки на звеното"Градски транспорт“. Приходите и разходите са разделени между две дружества – Градски транспорт и ТАСРУД.Ще направим пълен одит и на двете, но и на цялата Община. Ще действаме стъпка по стъпка и ще извършим цялостно преструктуриране на дружествата, защото така не може да продължава, посочи още Коцев. В момента сме принудени да гасим пожари – справяме се с бурите, опитваме се да влезем в нормален ритъм, каза Коцев. Предстоят срещи и със звеното "Общински пазари“. От медиите научих, че вдигат цените и предстои да изясним този въпрос, подчерта кметът. Предстои реформа на общинската администрация, но не и чистка Видях всичко през тези две седмици. Видях ангажирани хора, но и такива, които премълчават информация, не са искрени и не се чувстват комфортно в новите условия. Ще отнеме време, докато реформираме администрацията, но това не означава чистка. Както виждате, аз не освобождавам хора от администрацията, искам да има приемственост и качество на услугите за гражданите. Ще има плавен преход с нормална работна атмосфера, гарантира кметът. Попитан за новите заместник-кметове, Коцев каза, че няма да пристъпва към нови назначения, без да е извършил анализ на структурата, новите приоритети и задачи на администрацията. Няма да правя резки движения, за мен е важно да има професионалисти с висок морал, на които имам доверие, категоричен бе той. Ще има прозрачност на комуникацията между кмета и Общинския съвет На въпрос за работата на Общинския съвет Благомир Коцев изрази надежда, че ще има мнозинство, с което важните проекти за Варна да се случват. Ще разчитам само на професионалисти – такива има във всички партии.Не крия, че има натиск. Но ще балансираме, така че да се управлява в полза на хората. Решенията на Общинския съвет ще се изпълняват, но ако има натиск или опит за непрозрачни действия, ще информирам гражданите какво става и защо става така – те трябва да знаят, подчерта още кметът. |