Вижте сградите с корабен мостик във Варна и Брюксел | ||||||
| ||||||
И двете носят отпечатъка на Streamline Moderne - международен стил на архитектура и дизайн в стил ар деко, който се появява през 30-те години на миналия век. Вдъхновен от аеродинамичния дизайн, той подчертава извити форми, дълги хоризонтални линии и понякога морски елементи. В индустриалния дизайн се използва в железопътни локомотиви, телефони, тостери, автобуси, уреди и други устройства, за да създаде впечатление за елегантност и модерност. Във Франция се нарича style paquebot или "стил на океански лайнер“ и е повлиян от дизайна на луксозния океански лайнер SS Normandie , пуснат на вода през 1932 г. И двете сгради имат своеобразен мостик. Варненската е дом на Български морски флот и се намира на бул. "Приморски" (лявата снимка в нашия колаж). Проектирана е и построена на два етапа. Първоначалният проект е на арх. Стефан Венедикт Попов (1889–1956 г.). Строителството на първият етап е завършено през 1937 г. В оригиналния си вид сградата е била с висок партерен, два административни и висок тавански етаж. По протежение на бул. "Приморски“, е била със седем оси (до оста на сегашния главен вход, включително). През 1953г., по проект на арх. Ангелина Ванкова, таванският етаж е превърнат в терасен, с нормална височина. По продължение на бул. "Приморски“ са пристроени още 14 оси, с общата нова височина и ново крило по ул. "Вардар“, с дължина 25 м. Новото строителство е изцяло в стила на първоначалната архитектурна третировка. Удължаването на хоризонталния обем по бул. "Приморски“, прави композицията още по-изразителна и подчертава контрапункта на ъгловата кула. Сградата е с висока степен на автентичност и въпреки по-късните намеси, изцяло е съхранила оригиналния си вид. В историческо отношение, комплекса е с висока стойностна характеристика, тъй-като е свидетел на развитието на българското търговско корабоплаване и риболовен флот от възникването им до сега. Сградата има особено място в архитектурната история на Варна, като една от първите представители на модерната архитектура в града. Пластично-художественият образ, излъчва строга официалност, отговаряща на обществената функция на институцията, която представлява. В градоустройствено отношение, комплексът е основен елемент от гаровия площад. Заедно с намиращия се от изток "Дом на транспортните работници" (сега "Морска администрация"), оформят убедително начало на бул. "Приморски“. Във функционално отношение, сградата е с максимално запазена автентичност. От създаването си до днес, сградата на БМФ постепенно се е превърнала в един от символите на морския транспортен бизнес в града. Сграда в Брюксел (дясната снимка в нашия колаж) е Флаже (Bâtiment Flagey) известна и като Къщата на радиото. Намира се в Ixelles, община Брюксел. Тя е проектирана от архитекта Джоузеф Дионгре и завършена през 1938 г. в Streamline Moderne , международен стил на ар деко. Дължи името си на Eugène Flagey, белгийски адвокат и политик, който е бил кмет на Ixelles от 1935 до 1953 г. Служи като бивш щаб на Белгийския национален институт за радиоразпръскване. Когато телевизионният оператор напусна през 1974 г., сградата беше ремонтирана като културен център. Поради формата си, наподобяваща донякъде кораб, сградата е наречена "Packet Boat". Сградата спечели одобрението на критиците веднага след като беше завършена, а качествата на студиата привлякоха известни класически, съвременни и джаз музиканти да свирят там (включително Чък Бери, Джери Лий Луис и Чет Бейкър), за концерти на живо и записи. И двете сгради днес са едни от символите на своите градове. Сходството в архитектурата им показва, че Варна, независимо, че е отдалечена от западния свят, винаги е била в крак с времето - като пристанищен град се е докосвала едва ли не първа до модерните стилове на различните епохи. |