Обмислят регламентиране на отстъпката при пътуване с влак за ученически екскурзии | ||||||
| ||||||
Според министерство на транспорта това ще стимулира учащите да използват по-екологичния железопътен транспорт вместо автомобилен. Съгласно чл. 5 от ПМС № 295 "учащите се редовно обучение имат право на пътуване с железопътен транспорт в страната със 75 на сто намаление от определената цена за превоз на пътници, когато извършват групови пътувания, организирани от учебното заведение. Посочените постановления – ПМС № 169 от 1975 г. и ПМС № 27 от 1982 г., са отменени мълчаливо поради това, че са загубили значение, защото са регламентирали обществени отношения преди демократичните промени в Република България, пише Pariteni.bg Това е и причината Министерството на финансите да няма правно основание за предоставяне на средства от централния бюджет за групови пътувания на учащи с железопътен транспорт със 75% намаление, пише в мотивите към проекта. За 2021 г. извършените групови пътувания на учащи, включително и на придружителите им, пътуващи със 75% намаление, са общо 12 343 броя, което е 1,39% от дела на пътуващите с 50% намаление учащи от всички категории училища и висши училища в страната с редовно целогодишно дневно обучение, които са 889 867 броя учащи за годината. За 2022 г. извършените групови пътувания на учащи, включително и на придружителите им, ползващи 75% намаление, са общо 31 359 броя, което е 1,59% от дела на пътуващите с 50% намаление учащи от всички категории училища и ВУЗ в страната с редовно целогодишно дневно обучение, които са 1 973 040 броя учащи за годината. От направения анализ е видно, че процентът на извършените групови пътувания за учащи и придружителите им, ползващи 75% намаление, за 2021 г. и 2022 г. е сравнително малък в сравнение с пътуващите с 50% намаление учащи от всички категории училища и университети в страната. На следващо място с промените се предлага да се регламентират превозите на деца до навършване на 7 години. В момента "БДЖ – Пътнически превози“ извършва изцяло за своя сметка превоз на деца до навършване на 7 години, включително и при групови пътувания, организирани от детски градини. Настоящата уредба създава неравнопоставеност на превозите с железопътен транспорт в този сегмент, в сравнение с автомобилния транспорт, при който до навършване на 7 години децата пътуват безплатно. Железопътният транспорт е най-екологичният и енергийно ефективен транспорт, поради което усилията на Министерството на транспорта и съобщенията са насочени към стимулиране на по-широко използване на железопътната услуга. Чрез компенсиране със средства от държавния бюджет на превоза с железопътен транспорт на деца до навършване на 7 години ще се стимулира използването на обществен транспорт от тях и ще се осигури възможност да се създадат навици у децата за използването му като първи избор за пътуване. Промяната ще допринесе за увеличение на пътуванията с железопътен транспорт, увеличен интерес към по-екологичния железопътен транспорт и увеличени приходи за железопътния превозвач, които да бъдат използвани за подобряване на условията за пътуване, пише в мотивите към проекта. |