© Impact Press Group | | За сериозни протести се готвят таксиметровите шофьори във Варна, стана ясно през уикенда. Водачите на жълти коли скачат срещу Закона за автомобилните превози, чието разглеждане на второ четене предстои в НС тази седмица. Стана ясно, че въпреки многото си срещи и разговори с представители на парламентарната Комисия по транспорт, исканията на таксиджиите не са взети под внимание. "Подготвили сме 12 основни искания, свързани с промени в закона. Ще изчакаме да видим дали ще бъдат взети под внимание. Ако това не се случи, излизаме на протести в цялата страна. Всъщност няма да обявяваме протест, ще спазваме закона и реда, но пък във Варна ще стане интересно. Ще се съберем в няколко колони и ще минем от крайните квартали през центъра до "Аспарухово" примерно. Ще го направим за 4 часа, да видим какво ще се случи", заяви за в. "Черно море" Димчо Иванов, председател на независимия транспортен синдикат "Авто 94". Решението за национални протести било взето във Велико Търново през изминалия уикенд, където се проведе национална среща на браншовите организации. Участвали са 24 организации на таксиджии от цялата страна."При една от последните ни срещи с председателя на транспортната комисия в парламента Иван Вълков - бяхме с колеги от Несебър и Бургас, той ни запита: "А вие къде бяхте, когато имаше обсъждане на законопроекта?" Казахме му, че не сме били поканени. Той пък уточни, че ще вземе исканията ни под внимание, когато се съберем браншовите организации, направим си една национална среща и приемем документ, подписан от всички легитимни браншови организации. Затова проведохме тази среща във Велико Търново. Подготвили сме пакет искания, имаме подписи и печати на организациите. Всичко е законно, чакаме да ни обърнат внимание", каза още Димчо Иванов." Той припомни, че въпросният закон вече два пъти е бил връщан за доразглеждане - веднъж от премиера Бойко Борисов и веднъж от самата транспортна комисия. "Сега го вкараха за трети път, пак без да се съобразят с нашето мнение", каза Иванов.
Няколко са основните искания на таксиджиите, като сред тях тарифите не са основен проблем за дебат. Браншът обаче е против прекалено високите глоби и неясните правила.
"Не сме съгласни с прекалено високите глоби, предвидени в новия закон. В него например е казано, че ако бъде спряна кола със съмнения за незаконно превозване или някакво друго нарушение, инспекторите на ДАИ имат право да арестуват колата и да определят на кой платен паркинг тя ще бъде заключена за 6 месеца. А това означава, че за тези 6 месеца водачът ще трябва да плаща наем - по часове, по минути едва ли не. Това е непосилно бреме за водачите. При това става дума само за съмнение за нещо нередно - с превозите или с таксовия апарат. Не може за 6 месеца да се искат едни 6000 - 7000 лв. наем примерно. Откъде да ги вземе водачът? Ние настояваме да се разрешат услуги и с коли 6 плюс 1, както е в цяла Европа. Само в България не се случва това. А за курортни градове като Варна, Бургас например подобни ванове са много удобни за наемане от семейства. Настояваме да отпадне ограничението до 5 години за първа регистрация на таксиметров автомобил. Това не е нормално. Ако продължим да работим до 15 г. примерно, от това държавата само ще спечели - плащаме данъци, осигуровки и т.н. Какво ще стане, ако изведнъж 80 на сто от колите отпаднат поради старост? Как да купим нови коли? В тази криза банките вече не дават кредити на таксиметровите водачи", мотивира се Димчо Иванов.
Според него колегите му шофьори на таксита са изживели и продължават да изживяват тежка психологическа криза, много от водачите са се разболели, с инфаркти, с инсулти, други са си заложили къщите, за да упражняват занаята. "Примката е стегната до края. Ако законът бъде приет в този си вид, това значи убийство на бранша. По-добре да закрием не само такситата, а въобще превозите в България", категоричен е синдикалният лидер.
Той каза още, че колегите му от Варна са готови да подкрепят и националния протест в София, стига да намерят пари за гориво.
Източник: в. "Черно Море" |