© Varna24.bg | | От тази година се открива реална възможност черноморските общини да могат да строят нови или да разширяват съществуващите портове. С регламентирането на понятията пристани и лодкостоянки в новия Закон за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ) общините ще могат да ползват европейски средства за изграждането им. Това стана ясно по време на общественото обсъждане на предлаганите изменения и допълнения на закона във Варна, организирано по инициатива на народния представител от ГЕРБ Димитър Атанасов, зам.- председател на парламентарната комисия по транспорта, информационните технологии и съобщенията, в края на изминалата година. След приемането на новия нормативен акт има реална възможност от тази година черноморските общини да могат да строят нови пристанища или да разширяват съществуващите портове.Предлаганите изменения и допълнения на ЗМПВВППРБ са резултат на задълбочен анализ на проблемите, с които се сблъскват собствениците на пристанища, пристанищните оператори и администрацията, заяви за "Черно море" Димитър Атанасов. Целта на законопроекта е да се запълни празнотата в действащото законодателство, свързана с изграждането на пристанищни съоръжения в акваторията на Черно море и на Дунав. А също и с облекчаването и съкращаването на процедурите за разглеждане на инвестиционни инициативи за изграждане на нови или разширяване и модернизиране на съществуващи пристанища. По този начин ще се отговори на ясно изявеното от страна на бизнеса желание за разширяване и развитие на пристанищната система, допълни Петър Киров, зам. изпълнителен директор на ИА "Морска администрация". По неговите думи първата стъпка в създаването на комплекс от норми, уреждащи възможността за изграждане на нови или разширение на съществуващи общински или частни пристанища, беше направена с текстовете, които регламентират правото на строеж върху морското дъно. С новия законопроект пък се създават правилата за строителство и на останалите видове пристанища, чиято територия и инфраструктура може да принадлежи на общини и на физически или юридически лица. Предлага се право на строеж за разширение на съществуващо пристанище да се учредява без търг или конкурс в полза собственика на пристанището, а за изграждане на ново - без търг или конкурс в полза на топ инвеститор, тоест със сертификат за инвестиции клас "А". Според Димитър Атанасов идеята се приема добре от морския бизнес.
Източник: в. "Черно море" |