© Impact Press Group | Атракционен влак, теглен от парен локомотив, гостува за кратко във Варна, след което потегли за Бургас. В четирите купейни вагона, които също са използвани в средата на миналия век и реставрирани по-късно, се возят английски екскурзианти. Те обикалят с жп композицията цяла България, като част от екскурзията им ще бъде и пътуване с теснолинейка, също с парен локомотив. Цената на пътуването им е 900 евро.
Музейният парен локомотив e произведен в Швейцария през 1935 г. от локомотивна фабрика SLM Winterthur. В България пристига на 17 ноември 1935 г. Той е представител на най-многобройната серия бързоходни парни локомотиви в цялата история на БДЖ. Днес парният звяр се използва за атракционни туристически пътувания и често участва във филмови продукции. Историята на локомотива започва от парка на депо София, където първоначално е бил зачислен заедно с всички останали машини от серия 01. В продължение на 30 години обслужва бързи и пътнически влакове по прилежащите на столичното депо тракционни рамена по различни направления. След обновяване на локомотивния парк и доставката на дизелови магистрални локомотиви парните машини от серия 01 са разпределени за бъдещо използване в няколко провинциални депа. Първото му възстановяване, като действащ музеен парен локомотив се извършва през 1988 г., по повод 100-годишнината на жп Тракция и депо София. Участва в много атракционни пътувания и филмови продукции до изтичане на предвидения в правилниците срок за ревизия на парния му котел. През лятото на 2003 г. е подложен на ново пълно освидетелстване и след задължителните функционални пътни проби, е въведен в експлоатация, като действащ парен локомотив от музейната колекция "Железопътно наследство" на БДЖ ЕАД. Целта на реставрацията му е участие в юбилейни, атракционни, туристически пътувания и филмови продукции, заедно с възстановения за движение със собствена сила през 2002 г. музеен парен локомотив 15.215 и теснопътния 609. През 2004 г. се поставя начало на редовни атракционни пътувания с ретро подвижен железопътен състав, като една от основните музейни дейности в Българските държавни железници. Парният локомотив № 01.23 участва в юбилейни, атракционни и туристически пътувания, както и във филмови продукции. Общият пробег на локомотива само през 2004 г. е 2 190 километра. През същата година парният локомотив е използван при снимките на четири филма, измежду които е "Премълчавана любов" , в който се проследява историята на едно френско семейство по време на Втората световна война и "Последният господар на Балканите", предназначен за телевизионната аудитория в Германия и Франция. В този филм е пресъздадена историята на няколко поколения, живели на територията на днешна Македония през периода от разпадането на турската империя до Втората световна война. |