Арх. Венелин Жечев: Проучват се нови възможности за подземни и надземни паркинги
Автор: Екип Varna24.bg 10:41 / 14.07.2008Коментари ()768
© Varna24.bg
- След въвеждането на новата организация на движение в центъра на Варна мнозина изпитаха неудобство от липсата на места за паркиране. Експерти на общината коментираха, че улиците са за обществено ползване и всеки трябва да паркира в личния си имот, но проблемът с паркирането е факт.

- Българинът обича да паркира, където му е най-удобно, а не където е необходимо, но в центъра местата за паркиране в собствени гаражи или имоти наистина не са достатъчно обезпечени. Трябва да се завиши многократно възможността за паркиране в централните зони и за това активно се работи - задвижват се процедури за надземни и подземни паркинги. В най-скоро време някои от тях ще бъдат факт.

Липсата на паркоместа създава проблеми и с организацията на движението. С всеки изминал ден прословутата сложна транспортна схема по "Ген. Колев", "Цар Асен", "Ген. Киселов", "Цимерман", "Чаталджа" се успокоява. Предстоят няколко мероприятия за промяна на времетраенето на фазите на отделни светофари. Ще се мисли и за нова организация около пазара. Всичко това изисква много усилия, но ние имаме великолепен, може би най-добрия на Балканите, център за автоматизирано управление на движението, който е на европейско ниво. Там се извършва симулация, която е близка до реалната, на всички нови варианти за организация на движението. Там се тестват процентът на натоварване в различни части на деня и възможните схеми. Лошото е, че всеки ден през последната година във Варна се регистрират около 70 автомобила. Скокът на нарастване на движението с лични автомобили е много по-голям, отколкото автомобилната проходимост. Варна все пак е стар град с тесни улици. Плюс това аз съм поразен от оплакващите се от икономически и финансови проблеми семейства, които обаче имат между 2 и 3 автомобила.

Наскоро бях на лично посещение във Флоренция. Там масово се карат малки моторчета - миксери, и велосипеди. Хората много рядко използват личните си автомобили. Дори мой приятел - много заможен фабрикант, ми обясни, че рядко кара луксозния си „Мерцедес", тъй като му излиза скъпо и предимно използвал „БМВ" - среден клас.

- Коя все пак е най-близката във времето алтернатива за онези хора, които след промяната на транспортната схема не знаят къде да паркират?

- Най-близката алтернатива е паркингът до общината, паркингът на Понеделничния пазар и на ул. "Д-р Железкова". Сериозно се проучват възможности и за други подземни и надземни паркинги. В най-скоро време тези идеи ще получат своята публичност.

- А как гледате на идеята централни зони да се освободят от движението на лични автомобили?

- Това е трудно на този етап. Обмислят се идеи в тази посока, както и проект за „синя зона", но това изисква и промяна на битовата култура на българина. Тепърва трябва се работи върху подобни радикални изменения.

- Споменахте за промени около пазар „Чаталджа". В какво се състоят те?

- Имаше едно предложение там да се продължи ул. „Цар Асен" и да се пусне движението по „Драва Соболч", а после колите да се изнасят по „Ген. Колев". Това предложение още се обсъжда, но е много трудно реализуемо поради някои специфични изисквания за зареждането на пазара.

- Кметът Кирил Йорданов съобщи, че се работи и по възможността за отварянето на улици. За кои улици става въпрос?

- Предпочитам да не ги казвам предварително, защото това още се обсъжда. Ако се вземе решение за подобни мерки, внимателно ще се проучат всички симулативни варианти. Благодарение на симулатора осъществихме проект, който се смяташе за табу - пуснахме движението по булевардите „Сливница" и „Княз Борис І", за да облекчим трафика около „Червения площад". Това пък създаде проблем с левия завой на Икономическия университет, но и той е преодолян с промяна на фазите на светофара.

- Симулаторът обаче не отчита психологическия фактор - навиците на шофьорите...

- Затова говоря за симулация на условия, близки до реалните. Първо, смея да кажа, че сериозна част от варненци нямат опит като шофьори. Много хора карат стари автомобили, поради липсата на знание и опит някои водачи често се изнасят твърде бавно при светването на зелен сигнал на светофара, дори когато той има часовников механизъм. Някои хора имат навика да спират на места, където им е удобно, а така често блокират движението. Некачествените и стари автомобили нерядко загасват насред пътя. Плюс това, въздействие оказва и навикът на шофьорите да минават през определени места, затова са нужни няколко дни, докато водачите свикнат с новата транспортна схема. Ето защо в рамките на десетина дни от КАТ ще проявяват разбиране към грешките на водачите. Привикването към новата организация на движение е сложен и дълъг процес, който е с малък процент на ефективност, но е достатъчен за положителна промяна на нещата.

- Прогнозата Ви, че движението ще се нормализира, вероятно означава, че няма да се сбъднат онези очаквания, според които не след дълго старата схема ще бъде възстановена.

- Това няма да се случи, макар че някъде може да се наложи връщане на определени позиции. Когато се докаже, че конкретни промени не са дали желания резултат, са възможни корекции. Човешко е да се греши, но този проект е добре обмислен. Ето, например, след като завършат работите по ул. "Ян Палах", ще се направи нова маркировка и разчитаме и движението около ХЕИ да се облекчи.

Източник: chernomore.bg


https://www.varna24.bg/novini/varna/Arh-Venelin-Zhechev-Prouchvat-se-novi-vuzmozhnosti-za-podzemni-i-nadzemni-parkingi-50898
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.