Арх. Александър Симеонов: Варна има нужда от многоетажни сгради за паркиране
Автор: Екип Varna24.bg 10:10 / 21.11.2008Коментари ()2271
© Burgas24.bg
Арх. Александър Симеонов е кореняк варненец. Роден е на 4 януари 1927 г. Завършил е Варненската мъжка гимназия, а след това и Държавен университет - Варна, в чийто Технически факултет е учил специалност архитектура. Работил е като завеждащ сектор "Архитектура и градоустройство" в Градския народен съвет - Варна, и като главен архитект на "Балкантурист". Зад гърба си има натрупан солиден стаж във Висшия инженерно-строителен институт - клон Варна. Активната си професионална дейност е завършил като началник отдел "Проучване и проектиране" в Държавното строително обединение "Корабостроене". Член е на Съюза на архитектите в България от основаването му през 1965 г. Миналата година по случай своя 80-годишен юбилей арх. Симеонов бе удостоен със златна значка на дружеството.

- Съществува ли концепция, която да гарантира положителното развитие на градовете и в частност на техните транспортни системи?
- Градът представлява много сложна, комплицирана и многообразна система от дейности, които трябва да се обхванат умело и отговорно да се управляват от местната общинска власт. Съветът на Европа одобри приетата от Постоянната конференция на местните и регионалните власти в Европа през март 1992 г., "Харта на европейските градове". Философията на хартата се състои в това, че Съветът на Европа признава свободата на човешките права като фундамент за развитието на градовете.
В документа са формулирани основни принципи на организацията на различните елементи от сложната градска система. Част от тях са насочени към транспорта и по-конкретно поставят акцент върху възможностите за намаляване броя на пътуванията, особено с частни коли и за осигуряване на такава организация на движение, която да поддържа града като удобен за живеене, а улицата - като място за социално оживление. В хартата се отчита и значението на фактори, които също имат отношение към начините за предвижване в градска среда - опазването на околната среда и поддържането на зелените площи, разумното управление на природните и енергийните ресурси, съхраняването на културното и историческото наследство, архитектурното изграждане, интегрирането на различните социални и икономически функции, както и взаимодействието между обществения и частния сектор в името на градския растеж. В хартата се изтъква и ролята на гражданското участие чрез информиране на местните жители и допитвания до тях по всички основни проекти, засягащи бъдещето на града.
Друг също така много важен документ, който ЕС е приел, е Резолюцията на Съвета на Европа от февруари 2001 г. относно качеството на архитектурата в градската и селската среда. В нея градоустройствените проблеми се определят като приоритетни за всички страни членки.

- Практиката обаче доста се отличава от теоретичните постановки...
- На практика в нашия град нерешените проблеми на градското планиране, транспорта и паркирането се наслагаха във времето през изтеклите 20 години. Липсваха воля, инициатива, отговорни и компетентни предложения за решаване проблемите на пътнотранспортната система и паркирането в града, проучвателни действия за извличане на данни за натоварване на уличната мрежа и кръстовищата, за броя на превозните средства, за осигуряване на средства за разширяване пътната мрежа и пешеходните зони и пр.
Агресивният напор на автомобилите и тяхната инвазия в момента достигнаха своя апогей - пътните връзки са трудно проходими, има постоянни задръствания, уличната мрежа е претоварена. Тези проблеми са най-ясно изразени в центъра на Варна. За съжаление, липсва и култура в поведението на шофьорите. Те не се съобразяват с изискванията на закона, а нарушенията са толкова много, че Пътна полиция не е в състояние да се справи с положението.
На фона на тази картина в момента в града има между 350 - 400 автомобила на 1000 жители. При население от около 400 000 жители това означава, че наличните моторни превозни средства са от порядъка на 110 000 до 140 000 - огромна концентрация на автомобили.

- Но нали не можем да забраним на хората да си купуват автомобили?!
- Да, но има много неурегулирани улици и кръстовища в града и движението по тях е допълнително затруднено. Особено неблагоприятно е отново възстановеното движение на автомобили по бул. "Сливница" от бул. "Мария Луиза" пред общината. Там беше построен един голям по площ и обем мастодонт. Така бяха осуетени плановете според стария общ градоустройствен план да се изгради ларго до портала на Морската градина.
Подлагам на критика и нововъведението за разтоварване задръстването на 2 главни успоредни улици с противоположни посоки на движение. С частичното облекчаване на трафика по улици като "Дрин", "Бенковски", "Съборни", "Мария Луиза" сега задръстването се прехвърли във всички междинни напречни и надлъжни улици в кварталите, заключени между тези пътни артерии.
С недоумение гледам на велосипедната алея, проточила се 8 км. В момента тя изглежда излишен лукс, тъй като не се използва от велосипедистите, а е място за паркиране и предвижване на пешеходците.
Абсурдно е общината да харчи пари за поставянето на железни стълбчета по тротоарите пред обществени и други обекти, за да не могат там да паркират автомобили. Това се прави само поради липсата на култура и самодисциплина на шофьорите, които не зачитат върховенството на закона.
Не е оправдано и извършването на кърпежи и асфалтиране на дупките по улиците, вместо да се планира цялостно и последователно преасфалтиране.

- Как ще отговорите на коментара, че в развитите страни трафикът също е източник на много проблеми?
- В градовете на Западна Европа и САЩ проблемът с натоварването на градските пътни артерии, задръстванията и паркирането се е решавал последователно и планомерно през годините. Урегулирането и нормализирането на задръстванията в пиковите часове се осъществява с разбирането, че е необходимо да се промени балансът между видовете градски комуникации, т.е. между автомобилно и пешеходно движение, между личен и обществен транспорт, между терените за нови улици и тези за пешеходци и за озеленяване.

- Какви според Вас са конкретните механизми за облекчаване на трафика?
- Има различни възможности за това като въвеждането на рестриктивни такси за влизане в градовете, изграждане на пешеходни зони, станали задължителни в градоустройственото планиране през 80-те години, ограничаване на прекомерната автомобилна зависимост. Голям потенциал за облекчаване на транспортната схема има и в изграждането на подземни, открити и високоетажни гаражни сгради за паркиране с капацитет от 500 до 5000 леки коли в близост до обществени, производствени сгради и съоръжения, и жилищни комплекси. В отговор на проблемите с трафика трябва да се положат усилия главно за развитието на масовия градски транспорт в различните негови алтернативни варианти: трамваи, тролеи, автобуси, подземна железница (метро), надземна монорелсова железница. Това изисква и насърчаване използването на велосипеди, изграждане и разширяване на пешеходните зони в централните градски части за сметка на автомобилния достъп. Всичко това неминуемо влияе положително и предвид замърсяването и ошумяването на градската околна среда.
Установено е, че при едно и също сечение и еднакви параметри на уличната мрежа общественият транспорт може да превозва 10 пъти повече пътници, а разходът на гориво за един пътник е 18 пъти по-малък. Същевременно емисиите на въглероден диоксид за един и същ брой пътници са 5 пъти по-малко, а ако се използва електрическа тяга изобщо се премахват вредните емисии. Личният автомобил е много повече неефективен и защото използва 18 пъти повече пространство от пешеходеца, при паркиране - 30 пъти, а с престой - до 90 пъти. Освен това, за поддържане на инфраструктурата за него са необходими огромни разходи.

- И все пак дайте пример за онези решения, които според вас биха били приложими и резултатни във Варна.
- Одобрявам и приветствам изразеното становище на зам.-кмета Свилен Крайчев в защита на идеята за изграждането на монорелсова транспортна система. Според мен това е най-подходящият за нашия град алтернативен градски обществен транспорт - с олекотена желязна естетична надземна конструкция, безшумен и екологичен.
Тази идея беше залегнала в предвижданията на стария градоустройствен план на Варна от 1982 г. В него беше определено трасе, свързващо град Девня, новите комплекси "Владиславово", центъра, кв. "Чайка" и курортните комплекси Дружба и Златни пясъци.

Препоръчвам на градската управа вместо да продава общински терени за изграждане на търговски обекти и бизнес сградиq да вземе бързи мерки за осъществяване на строителството на многоетажни гаражни сгради за паркиране (за 1000 до 5000 коли). За целта могат да се определят терени на подходящи места, примерно в близост до летището, в началото на входните магистрали - "Хемус", "Черно море", в районите на жп гарата, автогарата и до някои важни обществени сгради. За изграждането на тези паркинги и осигуряването на средства могат да се привлекат и чужди инвеститори и строителни фирми.
Горещо поздравявам кмета Кирил Йорданов за решението му от последните дни обаче да не се строи паркинг на мястото на бившия Понеделничен пазар. Там наистина би било прекрасно да се изгради парк с място за игра на децата.

Източник: chernomore.bg



https://www.varna24.bg/novini/varna/Arh-Aleksandur-Simeonov-Varna-ima-nuzhda-ot-mnogoetazhni-sgradi-za-parkirane-66978
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.