Ирански авиокомпании искат да летят до Варна, отсвириха София | ||||||
| ||||||
Министър Московски уточни, че въздушният транспорт между двете страни се осъществява на базата на междуправителствена спогодба, подписана през 1994 и влязла в сила през 1997 г. "Тази спогодба е ограничителна по отношение на предоставяните търговски права и не отговаря на динамиката на развитието на гражданското въздухоплаване“, заявява транспортният министър и добавя, че действащият документ също така е в противоречие с авиационното право на ЕС, в частност, с основополагащи принципи, каквито са правото на установяване и свободната конкуренция. "Като държава-членка на Европейския съюз Република България има задължение да договаря нови споразумения за въздушен транспорт, които да заменят старите спогодби с държави извън ЕС. В тази връзка българският интерес е в посока на модернизиране на договорно правната база чрез сключване на ново споразумение, вместо чрез изменение на морално остарялата ограничителна спогодба от 1994 г.“, заявява Московски. Предвид горното и в изпълнение на договореностите, постигнати на заседание на Смесения българо-ирански комитет по транспорт през юни 2015 г. българската страна е предоставила на иранската страна типов проект на спогодба за въздушен транспорт, одобрен с протоколно решение на МС от 2 април 2009 г. Следват няколко предложения за организиране на преговори през 2015 и 2016 г., но без успех, подчертава министърът. През февруари 2018 г. по време на проведената в София експертна среща за подготовка на 19- та сесия на Смесената българо-иранска междуправителствена комисия за икономическо и научно-техническо сътрудничество текстът на българското предложение отново е връчен на иранската страна. До момента не са получени иранските коментари и бележки по проекта на нова спогодба. |