Мария Габриел: Университетите имат ключова роля в европейското образователно пространство | ||||||
| ||||||
Тази среща беше първият от поредицата диалози с гражданите, предвидени този месец, на които българският еврокомисар ще представи инициативите в предстоящото съобщение относно европейското образователно пространство. Мария Габриел подчерта необходимостта от предоставяне на качествено образование, което да гарантира, че европейските граждани притежават необходимите умения и компетентности за динамично променящия се пазар на труда. Тя привлече вниманието върху три основни принципа за създаване на интегрирано европейско образователно пространство: съвместното създаване, ученето през целия живот и приобщаването. Добър пример за съвместно създаване е инициативата за европейските университети в рамките на програма "Еразъм +“. "Нуждаем се от иновативни европейски университети, с цел обединяване на ресурси и общоевропейски инициативи, в отговор на предизвикателствата на 21-ви век. В първите 17 алианса от европейски университети са включени 115 висши учебни заведения. През следващите дни ще обявим още 24 алианса. Така техният брой ще стане близо 300 висши учебни заведения в Европа. Чрез разработване на междууниверситетски кампуси в ЕС, обмен на онлайн курсове, данни и цифрова инфраструктура, университетите могат да бъдат по-ефективни в подготовката на студентите за бъдещите работни места“, отбеляза Мария Габриел. Комисарят наблегна на важността за създаването на европейска образователна степен и гарантиране на качеството на образованието. Това ще проправи пътя към по-иновативни формати на мобилност, включително цифрова мобилност, в рамките на програма "Еразъм+“. По отношение на втория принцип, комисарят наблегна, че е необходимо да превърнем ученето през целия живот в реалност. "Нужни са ни нови възможности, включително цифрово и смесено обучение, кратки и целеви обучителни модули при гарантирано качество. Ето защо европейското образователно пространство поставя акцент върху анализа на случващото се след дипломирането лица и върху новия подход към микрокредитите“, коментира Мария Габриел. На трето място комисарят изтъкна, че образователните системи, включително във висшето образование, трябва да бъдат и приобщаващи, даващи повече възможности за обучение и на досега изключените от системата. Тя подчерта необходимостта от мобилизиране на инвестиции за ускоряване преобразуването на висшите учебни заведения за изпълнение на техните четири основни мисии: образование, научни изследвания, иновации и ползите за обществото. В тази връзка е важно да се установят взаимодействия и допълване на програмите в рамките на многогодишния бюджет на ЕС, като "Еразъм+“, "Хоризонт Европа“, структурните фондове, с национални програми и стратегии. "Споделяме една и съща визия с ректорите от водещите университети в Европа! Мой приоритет е да постигнем тясно взаимодействие между европейското образователно пространство и европейското научноизследователско пространство. Тези две инициативи трябва да вървят "ръка за ръка“, за да имаме работеща стратегия на знанието. Можем да работим съвместно и за цифрова платформа за изпити онлайн. Много е важен приносът на университетите. Днешната дискусия е добра основа за бъдещото ни тясно сътрудничество, което цели да направи европейското образователно пространство реалност до 2025“, заключи Мария Габриел. Диалогът с гражданите продължава следващата седмица със срещи с младите хора и Европейския парламент. |