Живеещите в комплекс "Св. Елена" край Варна: Превърнаха ни в крепостни селяни! | ||||||
| ||||||
Комплексът, който има жилищна и хотелска част, е видимо занемарен, в двора се отглеждат хиляди гълъби и други пернати, водно пространство с претенции за езеро е превърнато в блато с жаби, а от живеещите в жилищната част се изисква такса от близо 160 лева месечно за поддръжка на "луксозната“ среда за живеене. На 77-годишен швед, който от години пребивава в България, от 4 месеца е спрян тока, защото е отказал да заплаща високата такса за поддръжка, срещу която не получава адекватна услуга. Днес втори собственик е бил с изключено електрозахранване поради същата причина. Хората нямат достъп до електромерите си, плащат за електроенергия срещу квитанции, написани на ръка, същото е със сметките за вода и други комуникации като кабелна телевизия и интернет. Медията ни публикува разказът на част от обитателите в комплекса без редакторска намеса: "Собственици в комплекса са около 70 семейства, предимно руснаци, които притежават апартаменти тук. 90% от тях идват само в летните месеци или отдават жилищата си на почиващи. Живеещите в комплекса реално сме 7 семейства, които се чувстват като в концлагер. Плащаме разноски за нищо. От улицата влизаме във входа, от входа излизаме навън. В същото време ни искат такса за поддръжката на тревните площи, на басейна, за всичко, което реално е в хотелската част, но което ние не ползваме. Ако искаме да го ползваме си плащаме като всеки останал клиент. За това, че делим една сграда сме принудени да плащаме 1000 евро на година. Това освен, че е непосилна сума, няма основание да я плащаме. Аз ползвам веднъж дневно коридора, през който преминавам, съответно осветлението и асансьора. Срещу това "удоволствие“ да си стигна до апартамента, ми искат такса от 150 лева месечно. Закупих апартамента преди години, подобни задължения не бяха вписани в договора ми,както и в договорите на всички хора, с които съм говорила. Проблемите са от 2009 година. До 2016 собственикът на комплекса е събирал парите без да провежда общи събрания и на тях да бъдат вземани подобни решения. От 2016 г. се представя като редовен домоуправител самоназначен. Сега вече има съдружник, който фигурира тук в разни договори. Направиха някакво сдружение, пак без да искат нашето мнение. Не зная как се върши всичко, при условие че собствениците отсъстват и не се правят реални и легитимни общи събрания. До момента не ни е даден отчет за една стотинка от всички тези пари, които събират от хората. Тъй като имат непродадени апартаменти се пишат мажоритарни собственици и ето това сдружение са си го направили сами. Той казва " ами ние ще правим..“ Законът гласи, има го записано, че ако не живееш тук, трябва да плащаш 50 на 100. Той прибира от всички 100 на 100 такси. Просто удря по масата и казва "няма такова нещо“. До един момент всички плащахме безропотно. Вече не искаме да плащаме и сме се обърнали към адвокат, за да ни помогне да решим проблемите“, обясни собственичка на апартамент в комплекса. 77-годишният Марин Маринов, който от 4 месеца живее без електрозахранване в апартамента си сподели следното: "Собственик съм на апартамент в частната собственост на комплекс "Света Елена“. През есента на 2020 г имахме събрание, а според протокола, ние трябва да плащаме таксата за вода и ток заедно с поддръжката. Ние отказвахме да правим това, защото той не ни дава отчет за какво се изразходват парите. След като не платим, съответно отказва да ни вземе парите за ток и вода и ми е спрял тока от 1-ви декември. Така и досега съм без ток, употребявам алтернативни източници, като акумулатори, газови печки и котлони. Електрозахранването ни е от трафопост, за който собственикът на комплекса твърди, че е лично негов. Енерго Про дава обяснение, че когато те са взели дружеството, той е бил единствения, който е искал да го купи. Става така, че той купува трафопоста и после упражнява това като продавач на електрическа енергия за всички, които живеят в комплекса. Не знам колко е законно това, обаче цените на тока са двойно по-скъпи, отколкото са законните в Република България. Енерго Про дава отговор в това отношение, че това било комплекс и ние като живеем в комплекса, значи трябва да се подчиняваме на нарежданията на собственика на комплекса. Не е логично и е фрапиращо това, че той ни взима двойна такса , плащаме нощната такса толкова скъпа колкото дневната такса. Таксата за поддръжката през 2008 година беше 3 евро, сега вече е 8 евро и 20 % се начисляват на това като ДДС. Това прави 9, 60 евро или над 18 лева на квадратен метър за година. Ако имам 100 кв. м апартамент, трябва да платя 960 евро на година, това са около 2000 лева за поддръжка, която не виждаме. Плащаме му дефакто за поддръжката на хотела, за всичко друго като тенис корт, басейн, фитнеси и кокошки, и патки има там в двора са. Като на село. И ние плащаме за поддръжката на всичко това. И всички тези съоръжения като тенис корт, фитнес и други, басейн, трябва да си плащаме екстра. Бихме искали да ги ползваме, но трябва да плащаме допълнително, освен издръжката.Парадокс е това, че когато аз искам да си купя някаква мебел или каквото и да е и влизам в комплекса, трябва да платя допълнително 5 лева, че съм влязъл до стълбите да си сваля тежкия багаж. Хората са си купили ваканционни апартаменти и идват понякога за Нова Година и през лятото за няколко седмици. Това е интересното, че те не обръщат никакво внимание, докато аз си купих апартамент през 2016 година. Организирах ги и им обясних, че аз съм шведски гражданин и съм живял в чужбина над 50 години, затова имам понятие как нещата трябва да функционират. Прави ми впечатление, че това е чиста кражба, ограбване, лъжи и измами. През 2016 г., когато дойдох тук, имаше връзка с терминал, който е свързан с НАП-а. На следващата година изчезна терминалът и сметките почнаха да се плащат директно, дават някакви фактури, които изглеждат официални, обаче не са свързани с НАП. Ние настояваме да си плащаме реалните суми за поддръжка, но никой не иска да вземе мнението ни предвид. Всяко лято правим събрания и се опитваме да осъществим среща, като изпращаме препоръчани писма. Той се крие като мишка, бяга от нас като дявол от тамян. Руснаците са тук по седмица, две и след това си заминават и той знае това, и се крие само и само да не го докараме на събранието. От своя страна въпросният "домоуправител“ прави събрание на две години веднъж и то на 22 декември, 2 дни преди Коледа. Това е много добре направено и пресметнато, за да не може да присъства никой, всеки е у дома и се готви за празници. Предната година ноември месец го направи малко по-рано обаче това е пандемия, аз даже пуснах обяви по вратите, че той не може да прави такива машинации защото хората не могат да влязат в България, не само че е пандемия, но и от Русия не могат да излязат и влязат в България, без да стоят след това под карантина. Да стоиш 10 или 15 дни само, за да присъстваш на едно събрание, няма как да стане. Така той си прави събранието по такъв начин, че да си прокара собствените намерения като официално взето решение, защото е мажоритарен собственик с 57%. Той няма абсолютно никаква нужда от други хора, за да вземе някакво решение, това е основният проблем. Смятам, обаче, че хотелът му не може да бъде включен в нашата етажна собственост. Долу на другото крило има един локал, който е 250-300 кв. м. и е включен в нашата поддръжка. Ние нямаме нищо общо с това, това са лично негови работи. Той трябва да си плаща собствените разноски. Руснаците си плащат и си кротуват, не знам защо. Почнаха от 3 евро, стигнаха до 8 евро. Едва след като повдигнахме въпроса за плащането на таксата, започна да начислява и ДДС, явно за да изглежда по-легално. Собственикът на комплекса ни обясняваше също, че плащаме тази такса от 8 евро, защото той от своя страна плащал на холдинга, който притежава "Св. Св. Константин и Елена“. Аз обаче се допитах до ръководството в комплекса и ми обясниха, че това не отговаря на истината. Аз не дължа никакви пари за ток и вода. Тъй като отказах да плащам за поддръжката ми свалиха бушона и съответно живея без ток, дори да искам да си платя на Енерго Про, не мога. Когато се купуват апартаментите ни обещават, че имаме отопление през зимата, климатик през лятото. Имаме топла вода целогодишно и най-вече, че можем да ползваме всичките тия, които изброих, като тенискорт, басейн, фитнес безплатно. Оказва се, че нямаме отопление през зимата, защото има свързани тръби с комплекса, а водата, която идва от котела, не стига до нашите кухни и бойлери. За гълъбите мога да кажа само лошо, защото моята тераса е точно над тях. Там с извинение изпражнения, урина всичкото това влиза в тенискорта в специалната покривка като мокет. Правихме няколко жалби до здравната инспекция. Идваха, гледаха, отидоха после да говорят с него и след няколко дни получихме становище, че нямали никакви забележки. Когато се оплакваме на собственика, той казва на който не му харесва, да си продава апартамента. Когато му казваме, че той не е прав защото ние сме платили и на нас ни харесва да сме близо до морето и до ботаническата градина, той казва- тук определям аз, аз съм Бог. Това са точно негови думи и ги казва на руснаците всяко лято“, сподели Марин Маринов. Допълва го и Мишел, който е избрал да остане в България заради близостта до морето: "Работата е в това, че аз си плащам регулярно таксите за поддръжка, ток и вода, но ни дават фактура, написана на ръка, а не оригинална фактура от Енерго Про или ВиК. Тази бележка не се явява законен документ. Това е бележка, че съм платил за поддръжката за трите студия, които имам. Освен всичко друго, плащаме в евро. Редно ли е в България да се изисква такса в евро? Плащах, защото първоначално от 2012 г. идвах за месец-два през лятото. Подписах договор за поддръжка, в него ми е вписано, че аз имам три студия в частен блок, а не в хотел "Св. Елена“. Разочарован съм, че вместо градина с рози, сред която да се разхождам и отдъхвам, всъщност това са просто бетонни алеи без цветя и удобства. Въпреки всичко си плащах таксите, описани в договора. През 2020 г. отново ми казаха: Плати поддръжката! Аз им заявих: Беше епидемия, каква поддръжка, след като аз не съм излизал от вкъщи и не съм ползвал нищо в комплекса, защото нищо не работеше. Заявих им, че този договор от 2012 г. за мен е изтекъл, защото условията по договора не се изпълняват. Затова поисках да плащам за услугите единствено в частния блок, в който живея. Настоях да бъде изготвен нов договор с нови тарифи за реално ползваните услуги. Имам предвид за почистване в общите части и осветление в коридорите, за асансьора. До този момент няма такъв нов договор за поддръжка. Другото нещо, което ме притеснява, че плащам за ток една и съща цена за дневна и нощна тарифа. През 2020 г. плащах 0,22 стотинки за киловат, а сега ми искат 0,24 стотинки за киловат. Поисках документ от Енерго про, в който се посочва, че има повишение на цените, такъв не ми беше предоставен“, сподели Мишел. Медията ни потърси за коментар управителят на ВиК Варна. Според Валентин Вълканов що се отнася до сметките за вода, собственикът на комплекса отчита ползваната вода през един водомер, затова той се разплаща с дружеството, но събира сумите за разходваната вода от собствениците на жилища. За да има всеки право сам да отчита и заплаща ползваната вода, трябва собственикът на комплекс "Св. Елена“ да пусне заявление до водното дружество за отделни партиди на всеки собственик. Изпратихме и официално запитване до Енерго Про възможно ли е да бъде "купен“ трафопост и електроенергията да се препродава и защо обитаелите нямат право да си плащат тока директно към дружеството. Какво още споделиха потребителите на "ВИП“ услугите в комплекс "Св. Елена“, вижте във видеото! |
Още по темата: | общо новини по темата: 2 | ||||
|