Варненски архитекти с предложение крайбрежната алея да се превърне в пешеходна | ||||||
| ||||||
В първите няколко дни след публикуването му във фейсбук страницата Varna Spaces /Пространствата на Варна, видеото е видяно от над 180 000 човека, като над 1500 от тях са го споделили, дъобщава радио Варна. Зад тази визия стоят архитектите от сдружение Varna Spaces Венцислава Недялкова, Максим Недков и Християн Петров. Идеята да създадат видео за това, как би могла да изглежда алеята, се заражда в тях, след като през годините пред очите им преминават безброй снимки и видеа от потребители на социалните мрежи, негодуващи срещу автомобилите, пренаселването и неудобствата на крайбрежната алея. Затова те решават да направят обратното: да покажат колко красиво, приятно и функционално би било, ако автомобилите ги няма, а тяхното място да бъде заето от дървета, сянка, пейки, места за отдих, спорт и игра на децата. И в крайна сметка алеята да изпълнява своята функция - връзката между града и морето. - Защо е важно крайбрежната алея да стане пешеходна? Арх. Недков: Помислете си само каква добавена стойност за един град е това, когато вървиш по главната пешеходна улица, да си на броени минути от уникалната природна среда на морския бряг. Във Варна имаме този шанс! Когато човек се разходи по бул. "Княз Борис I", по пешеходната част на бул. "Сливница" и през Приморски парк, само след няколко минути той може да се озове на място, където е заобиколен от море, плаж и зелен крайбрежен скат. В Европа, а и по целия свят, градовете, в които градската част е непосредствено свързана с природните богатства наоколо, са най-хубавите. Арх. Петров: Крайно време е Варна да осъзнае своята най-силна страна: морето. Градът трябва да се отвори към него и да използваме тази географска даденост като атрактивен фактор за жителите и гостите на града. Някои хора биха реагирали, че бизнесите, чиито обекти са разположени на алеята, биха изгубили от евентуално ограничаване на достъпа на автомобили. Какво мислите за това? Арх. Петров: Всъщност това облагородяване на крайбрежната алея в пешеходна би допринесло за развитието на тези бизнеси. Защото те в момента са откъснати от морето заради върволицата от движещи се и паркирани автомобили. А увеличаването на пешеходците по алеята би довело до още повече клиенти за тях. Добър пример за това е облагородяването на централната част на града. След като по-голямата част от зоните в центъра станаха пешеходни, бизнесите там започнаха да се развиват. - Публикувахте своята визия за развитие на крайбрежната алея и тя стигна до много хора. Какво следва от тук нататък? Арх. Недков: Нашата цел беше да покажем на хората какво притежават и колко красиво може да бъде то. Във Варна има различни организации и институции, които в момента по различен начин водят своя диалог това място да бъде приобщено към пешеходната градска среда. Според нас е много важно на една маса да седнат всички заинтересовани страни: представители на държавата, тъй като тази територия е държавна, на Общината, на концесионера, на бизнесите, които оперират там, на градските организации, и да се стигне до някакво положително решение. Защото ако това място е пешеходно, на практика няма да има губещ. Арх. Недялкова: В крайна сметка ние сме архитекти и нашите изразни средства са визуалните инструменти. Чрез интереса към това видео установихме, че една статична снимка или илюстрация няма как да предаде пълната информация и да бъде разбрана от всички. Така че това, което ние бихме могли да направим в бъдеще, е да откриваме други подобни пространства и да визуализираме за хората как те биха могли да станат по-уютни, по-красиви и по-приятни за разходка. От тук нататък топката отива при гражданските общества и институциите, които реално имат властта да повлияят на тези проблеми. Визията за пешеходна крайбрежна алея е предшествана от други два проекта, дело на архитектите: каталог "Градски пространства за култура", включващ над 60 съществуващи и потенциални места за култура на открито във Варна, и "Активирай пространство" - 5 идеи на студенти от ВСУ "Черноризец Храбър" за обновяването на ключови локации в централната част на града. |