Минималната скорост на влаковете става 160 км/ч, в България и двойно по-ниска е трудно осъществима | ||||||
| ||||||
Проектът е част от по-голям пакет за развитие на екологичния транспорт, като една от целите е постигане на въглеродна неутралност на ЕС до 2050 г. Тя в голяма степен е обвързана със завършването на европейските транспортни коридори. “Използването на ЖП транспорт и на чист градски транспорт трябва да стане вариант по подразбиране за европейците", казва вицепрезидентът за климата Франс Тимерманс, цитиран от “Дневник". Друго важно предложение на ЕК е развиването на мрежата от високоскоростни влакове, като се предвиждат 15 нови връзки. Страните ще могат да кандидатстват по проекти за европейско финансиране. Минималната скорост от 160 км/ч ще важи за пътнически влакове, докато товарните ще се движат с не по-малко от 100 км/ч. За сравнение преди десет години средната скорост на влаковете у нас беше 47 км/ч, а по-нови данни засега изглежда няма. В България има подвижен състав, който и днес може да се справи със скорости от 160 км/ч, но ЖП трасетата на много места не позволяват дори два пъти по-ниска скорост. |