Цената на водата в страната скочи средно с 34% – какво го наложи? | ||||||
| ||||||
КЕВР стриктно контролира дали цените на ВиК услугите са под прага на социална поносимост, което е законово изискване, допълват от регулатора. "Разбира се, при определянето на новите цени Комисията трябва да отчита и необходимостта ВиК дружествата да бъдат финансово стабилни, за да могат да продължат да предоставят на потребителите услуги с необходимото качество и непрекъсваемост. Това означава да бъде осигурено възстановяване на признатите им разходи и да се осигури икономически обоснована възвръщаемост на вложения капитал. Този баланс между интересите на потребителите и интересите на ВиК дружествата е сложен и КЕВР прави максималното, за да осигури достъпа на хората до вода", заявиха още от регулатора. Най-високо е увеличението на цените в област Бургас. Причината за това са предвидените от дружеството значителни инвестиции в язовирите "Порой" и "Ахелой", които бяха предадени за ползване от МОСВ като алтернативни водоизточници. Комисията направи всичко възможно за да намали това високо увеличение. Изпратено беше искане до МРРБ и "Български ВиК Холдинг" ЕАД с цел да бъде намерена възможност тези инвестиции да се финансират със заемни средства, такава възможност обаче не беше осигурена, според експертите. Сред регионалните /областните/ ВиК оператори най-ниско е увеличението на цените на ВиК услугите във Враца - 14,8 процента и в Благоевград - 19,8 на сто. Една от основните причини за повишението на цените са значително увеличените през 2021-2022 г. разходи за материали и външни услуги, обясниха от КЕВР. Водещ фактор са драстично увеличените разходи за закупуване на електроенергия от свободния пазар, които нараснаха многократно в сравнение с цените от 2020-2021 г. Успоредно с това през изминалия регулаторен период бяха въведени в експлоатация много нови съоръжения, които изискваха допълнителни разходи – пречиствателни станции, помпени станции и др. Друго основание за повишението на цените на услугите е заложеното увеличение на работните заплати във ВиК сектора в резултат на подписаното споразумение между НБС "Водоснабдител" - КНСБ, Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и "Български ВиК холдинг" ЕАД. Съгласно споразумението те ще растат ежегодно с 15 процента. Трябва да се подчертае, че тази стъпка е абсолютно необходима, изтъкнаха от КЕВР. През последните години възнагражденията на ВиК специалистите изостанаха драматично по отношение на растящата средна работна заплата и към момента те са сред най-ниските в страната. Като воден регулатор ние не можем да допуснем дружествата да изпаднат в кадрова криза – да нямат необходимите специалисти, които да отстраняват аварии, да поддържат мрежата, да изграждат нови пречиствателни станции, да рехабилитират големи участъци от амортизираната с десетилетия водопреносна и канализационна мрежа. За да се добие представа за мащабите на дейността, трябва да се посочи, че общата дължина на водопроводната мрежа е 74,5 хил. км, а на канализационната мрежа е 12,5 хил. км. Дружествата експлоатират общо 7852 водоизточници, 3600 помпени водоснабдителни станции и над 130 пречиствателни станции за отпадъчни води. Следва да се има предвид, че ВиК операторите са натоварени с огромната отговорност да осигуряват непрекъсваема услуга по водоснабдяване 24 часа в денонощието, всеки ден от годината, тъй като съгласно Хартата на ООН достъпът до вода е основно човешко право. Усилията на регулатора са насочени към осигуряването на това право, защото това е и наша отговорност, допълниха Кочков и Касчиев. От 2022 г. във ВиК сектора започва новият регулаторен период. Във връзка с това още през средата на 2021 г. ВиК операторите изготвиха и представиха в Комисията проекти на своите бизнес планове и ценови заявления. Разглеждането на бизнес плановете беше забавено по няколко причини - обсъжданите през лятото на 2021 г. промени в Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/, които предвиждаха отлагане на новия регулаторен период, а от друга страна - поради наложения в края на 2021 г. мораториум върху цените на ВиК услугите. През периода на мораториума, по указания на МРРБ, всички държавни ВиК оператори преразгледаха своите бизнес планове (включително и тези, които вече бяха представили изменени бизнес планове в КЕВР). Това доведе до забавяне на процеса по разглеждане на бизнес плановете и той започна през 2022 г. Във връзка с увеличените цени на ВиК услугите и значителните загуби на вода в някои части на страната, от КЕВР отговориха, че общата тенденция в национален мащаб е за намаляване на загубите на вода. Всички ВиК дружества в страната залагат в бизнес плановете си мерки за понижаване на общите загуби на вода по мрежата, като най-голямо намаление по този показател е планирано в областите Пловдив, Благоевград, Русе, Велико Търново, Плевен. През предходния период редица оператори подобриха този показател и това ще бъде отчетено от Комисията. Обективният анализ показва, че в резултат на настъпилите неблагоприятни фактори в международен мащаб – ковид пандемията и разразилата се енергийна криза, ВиК дружествата оперират във влошена икономическа среда. В резултат на тези фактори от 2021 г. насам значително се повишиха цените на редица материали, суровини и външни услуги, които ВиК операторите ползват, обясняват от регулатора. Според КЕВР това неизбежно се отразява на тяхната дейност. Промените в тези цени са отразени в бизнес плановете, в които са включени и средства за финансиране на предвидените инвестиции в публични ВиК активи и в корпоративни активи. Целта е дружествата да имат финансови възможности, за да постигнат целите, заложени в бизнес плановете им. "Важно е да се подчертае, че КЕВР разполага с механизъм, с който периодично отчита и отразява до каква степен утвърдените цени на ВиК услугите съответстват на поетите от ВиК операторите ангажименти да подобряват резултатите от своята дейност", заявиха Кочков и Касчиев. Комисията ежегодно осъществява контрол на дружествата за отчетените от тях нива на показателите за качество на ВиК услугите и на изпълнените от тях инвестиции. Съгласно нормативната уредба, след третата и след петата година на регулаторния период Комисията анализира постигнатите нива на показателите и изпълнените инвестиции и съответно коригира одобрените цени. Това вече беше направено от регулатора след първите три години на периода (2017-2019 г.), като изпълнението беше отразено в одобрените цени на ВиК услугите за 2021 г. В резултат на извършения анализ КЕВР намали цените на редица ВиК оператори, при които беше отчетено сериозно неизпълнение на заложените показатели за качество и ефективност и на изпълнените инвестиции. "Справедливо е да се отбележи, че ВиК секторът се развива неравномерно на територията на страната и причината за това са различните условия, в които отделните дружества оперират – брой на потребителите, географски условия, дължина на ВиК мрежата и др. Ръководствата на определени ВиК оператори проявяват по-голяма инициативност в търсенето на решения за повишаване на ефективността - осигуряване на сериозни инвестиционни ресурси, реализация на проекти по oперативни програми, цялостно подобряване на управленските процеси, внедряване на информационни системи, управление на водното стопанство, реализацията на мерки за енергийна ефективност. |