Ето какви са шефските заплати у нас | ||||||
| ||||||
Начело на класацията в абсолютна стойност на годишна фиксирана заплата са Ръководителите на центрове за разработка, аутсорсинг или споделени услуги. Тук попадат компании основно в технологичния бранш, както и финансовия и сектора на услугите. Месечните заплати на лидерите на тези компании често надминават нива от 8000 евро на месец, след данъци или 16 000 лева. Отчетлива е разлика със следващия сегмент, където сме обобщили данни за Управител/CEO на търговска компания – те получават около 7000 евро чисто на месец или 14 000 лева. Плант директор/мениджър е една от най-търсените позиции през последната година в резултат на промяната на макроикономическата среда и геополитическата ситуация, които доведоха да редица бизнес решения в посока преместване/разширяване на производства, скъсяване на веригите на доставка и заместване на чужди ръководители с локални експерти. Тук ножицата е доста широка – възнагражденията стартират от 6-7 хиляди лева и могат да надминават нива от 14 хил. лева чисто на месец. Интересно в търсенето на тези служители е, че често те са новосъздадени за организацията, показва проучването. При финансовите позиции се наблюдава най-голям стремеж към актуализиране на профила и търсените компетенции. Наблюдаваме повече фокус върху дългосрочно планиране, базирано на работа със сценарии, модели за анализ на данни, трансформиране и автоматизиране на процеси. Средното месечно възнаграждение е със сериозен скок като достига и дори надвишава 5400 евро чисто на месец, обясняват от асоциацията. За финансовите позиции заплащането надскочи нивото на традиционно по-високите заплати на ИТ директорите. Възнагражденията на Търговските директори нарастват по-отчетливо в последната година като често изпреварват в заплащането Човешки ресурси директори, които обичайно са по-търсени и ръстът на възнагражденията им е по-осезаем. Необходимо е да се отбележи, че при търговските позиции ключов елемент от възнаграждението е бонусната част, обвързана с продажбите, така че в годишен аспект разликите са още по-големи. Търсене на все по-стратегически умения при маркетинг позициите Маркетинг директорите, подобно на финансовите, показват търсене на все по-стратегически умения – визионерство, създаване на бранд, препозициониране. С развитието на технологиите и смяната на поколенията, фокусът беше върху по-тактически, дигитални роли. Сега отново имаме нужда от стратегически, широкоспектърни роли, чиято основна цел е търсене на нов подход към нова аудитория, която комуникира по нови канали и с нови послания. В отговор, хората които видяхме за този тип позиции са с възнаграждения около 4600 евро чисто, като ножицата тук е по-тясна. При Ръководителите на Верига на доставки, въпреки турбуленцията и комплексността в последните години, търсенето и, съответно нивото на възнаграждение изостават. В последните месеци и занапред очакваме ясен акцент и тенденция към модернизиране и разбирането за тяхното ключово място в организацията. Бонуси за резултати Освен възнагражденията, ключов е бонусът за резултати. За повечето функции той е около 20-25%, а за лидерските роли 30-35%. Част от компаниите предоставят и дялове от фирмата, пенсионно или живото застраховане и други придобивки с по-дългосрочен характер. Но все по-често, дори на тези нива, са дискусиите относно гъвкавост на работното време, продължителност на почивката и семейна грижа. |