Ако през зимата шофирате само до кратки отсечки, то вашият автомобил е изложен на риск | ||||||
| ||||||
Маслото губи свойствата си Докато двигателят се загрява, горивото влиза в маслото. Това се дължи на факта, че незагрелият двигател работи на обогатена смес. И за кратко пътуване горивото няма време да се изпари. То се натрупва в маслото и влошава свойствата му. При такива условия на шофиране в маслото се натрупва не само гориво, но и вода. Когато двигателят се охлади, по стените на цилиндрите се образува конденз и капки се стичат в картера. Водата и маслото образуват емулсия с ниски смазочни свойства. Има два начина за справяне с тези опасни явления. Първият е да сменяте маслото два пъти по-често. Вторият е периодично да правите редовни пътувания (поне 15 минути) по скоростни пътища (магистрали), като оборотите на двигателя трябва да са над 4000 в минута. За да ги постигнете по-лесно, включете на по-ниска предавка. Образуват се сажди Това се случва, ако двигателят е работил дълго време на обогатена смес и при ниски температури. Горивната камера, клапаните, запалителните свещи са покрити с дебел слой въглеродни отлагания. Такива режими на работа могат да доведат до коксуване на буталните пръстени. В резултат разходът на масло се увеличава, а свещите могат да се повредят и дори да изгорят клапаните, ако саждите им попречат да се затворят напълно. Катализаторът се повреждa При честа работа с обогатена смес се образуват сажди върху клетките на катализатора. Те идват от дъното на буталото или от други части на горивната камера. И тук най-добрата превенция е пътуването при високи обороти на двигателя. Само не забравяйте, че преди такива "състезания" двигателят трябва да загрее добре. Филтърът за твърди частици се запушва Регенерирането на филтъра за твърди частици на автомобил с дизелов двигател се получава при продължително шофиране с висока скорост. Ако колата се движи дълго време в града, пълното изгаряне не се получава. За запушен филтър сигнализират съответните символи на таблото. Това може да се усети и от загуба на мощност на двигателя и увеличаване на разхода на гориво. Изпускателната система замръзва Кратките пътувания, съчетани с автоматично стартиране на двигателя, допринасят за натрупването на конденз в елементите на изпускателната система. Понякога се натрупва толкова много, че след като този конденз е замръзнал, не позволява на изгорелите газове да излязат. В този случай двигателят няма да стартира. За да се отцеди влагата, може да се пробият дупки в ауспуха и резонатора. Но и тук по-добрият вариант е редовни пътувания по магистралата с висока скорост. Акумулаторът се изтощава При кратки пътувания акумулаторът няма време да се зареди след стартиране на двигателя. Студената батерия трябва да се загрее, за да започне да приема заряд. Не бива да се забравя, че в автомобила има и много други консуматори на енергия - нагреватели, моторчета за парно, за чистачки, фарове и др. Акумулаторът се разрежда и заради слаб или не напълно работещ генератор. Развива се корозия По време на кратко пътуване влагата, която пътниците "издишват" и внасят в кабината чрез обувки и дрехи, няма време да се изпари. Влагата се утаява върху стъклата, като те бързо се замъгляват и замръзват. Капчици конденз, изтичащи в скритите кухини на каросерията, могат да попаднат между частите, свързани чрез контактно заваряване. По време на паркиране водата замръзва и увеличавайки обема си, буквално разбива заварените части. Боята се напуква и влагата достига до голия метал. Съответно започва корозия. Методът за справяне с високата влажност отново са дългите пътувания, по време на които интериорът ще се затопли напълно и ще изсъхне. След пътуването автомобилът трябва да се охлади, като се отворят всички врати, за да не се натрупва конденз вътре. |