Евростат: Инфлацията в България се е увеличила с над 4 пъти през 2022 г.одина | ||||||
| ||||||
Средното годишно изменение на Хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ) в Евросъюза за периода 2013 г. - 2022 г. е било 2,1 на сто, сочат още най-новите данни на Евростат, публикувани днес. Сравнявайки темпа на растеж на потребителските цени в ЕС за посочения период и съответният темп на цените в някои от най-големите икономики по света, данните сочат, че инфлацията в Япония е била по-ниска, докато инфлацията в САЩ и Китай е била по-висока от европейската, с изключение на последните няколко години. Спрямо 2013 г., през 2022 г. потребителските цени са се повишавали със среден годишен темп от 0,8 на сто в Япония, 2,3 на сто в САЩ и 1,9 на сто в Китай. Отнесена към 2021 г., през 2022 г. инфлацията се е увеличила с 8,7 на сто в САЩ, с 2,5 на сто в Япония, и с 2 на сто в Китай. В България през 2022 г. средната годишна инфлацията, измерена спрямо ХИПЦ, е била 13 на сто. В сравнение с темпа на увеличение на цените през 2021 г., който бе едва 2,8 на сто, нарастването на потребителските цени в родината ни се е ускорило с 10,2 процентни пункта през миналата година, или с над 4 пъти повече. Спрямо 2013 г., когато инфлацията в България спадна до 0,4 на сто, ръстът е още по-значителен. Най-рязко поскъпване в ЕС през 2022 г. са отбелязали жилищните разходи Разглеждайки най-новите годишни ценови тенденции в ЕС, потребителските цени на жилищните разходи, водоснабдяването, електроенергията, газа, наред с други енергоизточници са регистрирали най-висок ръст през 2022 г., средно с 18 на сто. След тях се е наредил транспортът, който средно е поскъпнал с 12,1 на сто, докато цените на храните и безалкохолните напитки били средно нагоре с 11,9 на сто. Всички други основни групи потребителски стоки в ЕС са поскъпнали през миналата година, с между 2 на сто и 8,1 на сто, с изключение на сектора на комуникациите, в който цената на услугите е паднала с минималните 0,1 на сто. |