Колко струва наемът в актуалните търговски паркове у нас? | ||||||
| ||||||
Търговските паркове се характеризират със стратегическо местоположение, с лесен достъп до обществен транспорт и паркинг. В тях са представени международни и местни марки за мода, електроника, мебели, аксесоари за дома, спортни стоки, супермаркети и др., казва Colliers, цитиран от bTV. Общата квадратура на този тип обекти в страната възлиза на над 376 800 кв.м, разпределени в 45 проекта. В повечето случаи собственици са местни инвеститори, но и международни компании активно търсят възможности за навлизане на пазара. Към средата на 2023 г. общо 13 търговски парка са в процес на активно строителство и още 9 - в етап на планиране. Фокусът на инвеститорите е върху по-големите проекти, които могат да предложат разнообразни наематели и удобства за посетителите. Около половината от търговските паркове, които се изграждат в момента, се намират в градове с население между 50 000 и 100 000 жители. Едно от основните предимства на този вид паркове са по-ниските наемни нива в сравнение с първокласните локации в централните части на градовете, по-малките разходи за поддръжка и по-добрата видимост, поради високата посещаемост. В резултат на това ритейл парковете са предпочитани, както за утвърдени, така и за нови търговци. Най-много площи в този тип обекти, според доклада на Colliers, са наети от представители на категории Мода, Направи си сам, Хранителни стоки. Наемните цени за площи в търговски паркове могат да варират значително в зависимост от местоположението, размера, града, населението и микса от наематели. Средният месечен наем варира от 5 до 10 евро за кв.м. с тенденция към увеличение в отговор на нарастващото търсене на този вид площи и все по-голямата конкуренция между наемателите. Средната стойност на незаетите пространства в съществуващите търговски паркове е малко под 5%. Таксата за поддръжка, която покрива разходите за управление и комунални услуги на общите части на имота, е около 1,00 - 1,50 евро на кв.м. от наетата търговска площ на месец. В обобщение, ритейл парковете в България са в период на стабилен растеж, поради подобряването на икономическия климат и увеличаването на потребителските разходи, заедно с наличието на интерес от страна на международните търговци към експанзия на местния пазар и наемането на достъпни търговски площи. Това ще стимулира изграждането на обекти от този тип на стратегически места в цялата страна. Нарастващият фокус върху темата за устойчиво строителство в глобален мащаб ще окаже силно въздействие върху концепциите на бъдещите търговски паркове. Трябва да се има предвид, че все пак, пазарът е на път да достигне етап на зрялост. Това означава, че нови проекти ще се започват с особена предпазливост, само след изключително внимателно планиране и анализ. Прогнозата на Colliers, е че сегментът на ритейл парковете в България ще остане устойчив през настоящата година и ще продължи да привлича наематели и инвеститори, които търсят възможности за развитие. |