Министър Цеков представи екипа си и приоритетите на ведомството | ||||||
| ||||||
По думите му една от основните функции на министерството е да създава условия за развитие на държавата за евроинтегриране. Контролът на разходване на средствата, които годишно са около 2,8 млрд. също е важна задача, както и наваксване в изоставането на регионите и добра свързаност със съседите и устойчивост на инвестициите. "МРРБ традиционно дофинансира общините. Новото е, че това ще става на програмен принцип, при ясни критерии, след конкурентен подход. За целта ще се изгради специален фонд, който ще стартира 2024 г.", поясни министърът и допълни, че управленската програма е съсредоточена към прозрачно разходване на средства не само за пътна инфраструктура, но и за подпомагане на общините. Той обяви, че водомството възнамерява да сключи анекси с общините, които са стартирали проекти, за да се дофинансират, но процесът ще се извършва поетапна и ще започне след приемане на бюджета. "Имаме тежко наследство по поддръжката на републиканската пътна мрежа. България няма магистрална свързаност със съседните държави и даде пример с Гърция, Румъния, Сърбия. Магистрала "Хемус" и магистралата от Видин до Кулата не са завършени, а до края на годината може да се изгради между Видин и Мездра", посочи Цеков. "Ще бъдат изградени и магистралата между Видин и Монтана. Не е розово положението и на "Струма" и специално Кресненското дефиле. Има два договора - първият не е влязъл в сила, а вторият може да не се одобри от ЕК, тъй като имаме одобрение само за еднопосочен път с 2 ленти. В момента се работи за 2 ленти. Ние смятаме, че това не е удачен вариант, както поради сигурност, така и за екологията. Ние ще предложим за второ трасе по източния склон на Кресненско дефиле", добави той. Той каза още, че магистрала "Хемус" е друг проблем. Инхаусът е възложен против закона, а превъзлагането без ЗОП също е противозаконно. Тези договори могат да бъдат прекратени по съдебен ред. Въпросът е възможен ли е този подход. За 1 година е можело да се развалят договорите, но е пропуснат срока. На този етап основния казус е как да се изпълнят тези договори или да се разтрогнат поради неизпълнение. За целта е създадена работна група, която до месец ще излезе с решение. Моето виждане е, че общественият интерес е да се строи "Хемус", но законно и прозрачно, подчерта още Цеков. Пътното поддържане е друга важна дейност, върху която се спря регионалният министър. Досега това е ставало чрез рамкови споразумения, които са станали нарицателни, тъй като са използвани за основни ремонти, а не за поддръжка. Служебният кабинет е възложил договор за около година с ограничен бюджет за аварийни ремонти. През февруари служебният кабинет е обявил поръчка за 4 млрд. договори за 4 години. Цеков е притеснен от това, че тези поръчки през юни прибързано са били оценени на всички оферти с избор на изпълнител, но на финала е само един. "Предвид тази припряност насрочих одит, който да констатира редица пороци. Текущият ремонт е технологично лесен и поради тази причина си мисля, че трябва да бъде основен критерий най-ниска цена, а не да се описва технология за пълнене на фуги или косене на трева. Одитът констатира, че няма ясна методика за оценка на критериите. Нарушени са 7 процедури по ЗОП и има условия за непрозрачно разходване на средства. На тази база с решение от 14 юли са прекратени всичко поръчки на служебния кабинет. Следващата седмица ще бъдат обявени нови поръчки за зимно поддържане при единствен критерий най-ниска цена, обяви той. |