Варненци: Трябват обособени зони за тротинетки и велосипеди | ||||||
| ||||||
Другото, около което варненци - и пешеходци, и велосипедисти, и водачи на електрически тротинетки, се обединиха, е че скоростта трябва да е 10-15 километра в час. На първата по рода си такава среща в морския град, за която вчера Varna24.bg информира, хората поискаха и по-голям контрол от страна на органите на реда. На нея присъстваха и представители на ОД на МВР във Варна. Те обясниха, че към момента изискванията, правилата и отговорностите на водачите на индивидуално електрическо превозно средство (ИЕПС), са формулирани в Закона за движение по пътищата - чл. 80а. Там изрично е написано: Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен: 1. да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан; 2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение; 3. в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини; 4. да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство; 5. да ползва каска, ако е на възраст до 18 години. На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено: 1. да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 km/h; ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура; 2. да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 - "Забранено е влизането на велосипеди"; 3. да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 - "Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии"; 4. да развива скорост, по-висока от 25 km/h; 5. да превозва други лица; 6. да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство; 7. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка; 8. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него; 9. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението; 10. да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци; 11. да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство. (3) Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е: 1. шестнадесет години - по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 km/h; 2. четиринадесет години - само по велосипедни алеи. С глоба в размер на 10 лв. се наказва водач на индивидуално електрическо превозно средство, който: 1. не ползва светлоотразителни елементи в облеклото си в тъмната част на денонощието и при намалена видимост; 2. не носи каска, ако е на възраст до 18 години. С глоба в размер на 50 лв. се наказва водач на индивидуално електрическо превозно средство, който: 1. не се движи по велоалеите, когато има такива, а когато няма – не се движи най – вдясно на пътното платно; 2. при намалена видимост или през нощта управлява индивидуално електрическо превозно без да е включил светлините; 3. управлява индивидуално електрическо превозно с неизправна спирачна система; 4. се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост на движение е над 50 км/ч, когато няма велоалея; 5. се движи в зони, забранени за влизане на велосипеди; 6. се движи в BUS лента; 7. развива скорост над 25 км/ч; 8. превозва други лица; 9. се движи успоредно с друго индивидуално електрическо превозно или двуколесно пътно превозно средство; 10. управлява индивидуално електрическо превозно без ръце; 11. движи се в непосредствена близост до друго ППС или се държи за него; 12. превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на индивидуалното електрическо превозно или създават опасност за другите участници в движението; 13. управлява индивидуално електрическо превозно по тротоари; 14. управлява индивидуално електрическо превозно извън велоалеите, ако е на възраст под 16 години; 15. управлява индивидуално електрическо превозно, ако е на възраст под 14 години. Проблемът, очертаха представителите на полицията, е в това, че електрическите тротинетки не подлежат на регистрация. Това пречи на органите на реда да засичат скорост, тй като са нужни освен имената на водача и регистрационния номер на пътното превозно средство. Инициаторите на първото във Варна обществено обсъждане се обединиха около идеята да запознаят политическите играчи преди местния вот с проблема и да изискват те да изработят наредба, която да въведе регулация и да сведе до минимум проблемът с фучащите из Морската градина, парковете и улиците в града електрически тротинетки. |