Проф. Маргарита Младенова за своя клас: За нас театърът е енергетичен феномен | ||||||
| ||||||
Всяка година по традиция Драматичен театър Пловдив има привилетията да открие с трупата си фестивала. Но тази година трупата на театъра домакин ще закрие фестивала, а правото да го открие бе предоставено на младите бъдещи артисти от класа на проф. Младенова. "Идеята не беше просто един процес и един дипломен спектакъл да излязат от академията. Те имат в професионален театър СФУМАТО още от края на втората година спектакъл, с който пътуват, участват във фестивали. Самите ни семестри, ателиетата, в които участват, са повече лаборатория, отколкото чиста педагогика. Нашето искане беше да дойдем точно в Пловдивския театър, където театърът е жив, където градът обича своя театър, където публиката има вкус, където мога да ви уверя, аз 50 години правя спектакли и пътувам къде ли не и обикалям, че екипите на Пловдивския театър са най-добрите в България. И където има въздух като отношение, като съзнание, като разбиране, като философия за театър, в който един спектакъл на студенти да може да се случи, не просто да се завърши, а да се случи абсолютно без компромис", добави проф. Маргарита Младенова. Класа си тя нарича "една група работохолици". Те имат три състава на ключовите роли и работят "до откат и като за световно от първата до последната репетиция". "Репетицията ни е религия. Студентите, макар и малки, нямат никаква необходимост от това да се отнасяте към тях снизходително, като към деца. Напротив – отнасяйте се с цялата взискателност на развити театрални хора към техните възможности, към енергията им на сцената. Защото за нас театърът е енергетичен феномен, нещата се случват със страшна сила", посочи още проф. Младенова. Постановката "Месец на село“ тя нарече "висша математика". "Разбира се, всяка добра драматургия е висша математика, не е аритметика, но геният на Тургенев – пиесата е писана преди 180 години, а сякаш е писана утре, геният му се състои в това, когато тръгне да се вглеждат в това какво е човекът, каква амалгама от прекрасно и ужасно е човекът и как любовта, защото това е темата на спектакъла, е отворена рана, през която може да влезе всичко, как трябва да се устоява на болката, защото силният живот е болка и не можем да се направим, че това го няма. Целият този поглед, безжалостен и в същото време проникновен, според мен, трябва на театъра. Не просто на българския, не просто на нас като режисьори и педагози, не просто на Академията, а театъра, който е високо човекознание, би трябвало да се завърне, да си завърне погледа към какво се случва с човека и защо, ако можем да допуснем", сподели мислите си Младенова. Изборът на самата пиеса "Месец на село“ не е случаен. Без тази пиаса на Тургенев нямаше да има "Вишнева градина“, нямаше да има Чехов“. "Имаме вътрешното убеждение, че срещата ни с вас, с пловдивския зрител наистина ще зареди спектакъла за следващ живот и нас самите, ще ни научи на законите на срещата между представлението и публиката, която в контекста на днешното живеене, е заплашена, аз смея да го кажа. Спектакълът да възкреси тази висока температура на срещата, в която човек като излиза от него, да може да е озадачен, с разместени пластове, нещо да му се е случило. Не да бъде само естетическо зрелище, което също е много важно. Очакваме това да стане. Въпреки че са млади, те са силно мислещи на сцената по време на акция и това някак си се надявам да го усетите и да му се доверите", пожела проф. Младенова преди публиката още да е видяла пиасата. 27-мото издание на Есенния международен театрален фестивал "Сцена на кръстопът“ започна в неделя в голямата зала на Драматичния театър в Пловдив с премиерата на постановката "Месец на село"- комедия в пет действия от Иван Сергеевич Тургенев. В спектакъла участваха студенти от НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" клас проф. Маргарита Младенова. Превод на пиасата е проф. Маргарита Младенова. Постановка и сценична адаптация - проф. Маргарита Младенова. Сценография - Ивайло Николов. Композитор - Асен Аврамов. Асистент режисьор - Албена Георгиева. |
Още по темата: | общо новини по темата: 22 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/4 ] следващата страница |