От българското училище излизат неграмотни социопати, чийто мироглед започва с "води ме в някоя квартална кръчма" | ||||||
| ||||||
До Министъра на образованието и науката Уважаеми г-н Министър, В началото и на Вашия мандат преди три месеца отправих ясни послания за драматичните проблеми в българското образование. От тогава имахте множество заседания на Министерския съвет и множество интервюта. Не споменахте и дума за това, за което Ви бях призовал и за което говоря от две десетилетия... Вместо това чухме да говорите за промени, като: "ще се намалят домашните“, "Под Игото“ ще се премести от 10-и в 9-и клас“, от програмите ще отпадне изучаването на понятието "сложна лихва“... Но констатацията си остава проста: в българското образование има огромен проблем! Или по-скоро България има огромен проблем с образованието! Българският народ е народ с изключителни качества и не заслужава продължаващата съсипия на българското училище. Доказателствата са много - от все по-конфузните ни резултати в Програмата за международно оценяване на учениците "Пиза“ до драматичното ни изоставане в почти всякакви престижни класации. Все още имаме прекрасни деца, които с изключителните си лични качества и с усърдна извънкласна (!) работа на своите учители все още побеждават целия свят на олимпиадите по природни науки. Но от днешното българско училище излизат и недопустимо много неграмотни социопати, чийто мироглед започва с "води ме в някоя квартална кръчма“. Изначално съсипани млади хора, които: - трудно съставят цели изречения и не могат да пишат без емотикони; - пушат и пият, защото алкохол и цигари се продават свободно навсякъде около училищата; - взимат наркотици, защото наркотиците са им под ръка навсякъде, включително в сградата на училището!; - се бият и се снимат, защото от години отвсякъде им се налага, че мускулът и силиконът са ВИП. Да, не всички деца са такива! Но много, абсурдно много и все повече! А българското министерство на образованието продължава и да нарушава Закона за предучилищното и училищното образование. В неговия чл. 5, ал. 1 са закрепени основните цели на предучилищното и училищното образование, сред които на второ място "съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност и българското национално самосъзнание“. Тази законова повеля не е изпълнена в нито една одобрена от МОН учебна програма и в нито един одобрен от МОН учебник! Изучаването на българската история в българското училище е направено така, че накрая детето да не знае нищо... Няколко министри поред обещаваха преработване на учебните програми. През април се проведе и национална кръгла маса по проблемите на патриотичното образование. И нищо! Учебните програми остават пагубно лоши - и съответно лоши са написаните по тях учебници: пълни с излишна информация, която убива устойчивото знание, а значимите събития и личности са представени кратко и крайно бездушно. В резултат на това повечето ученици не знаят дори кога "се е сбъднал Златният век“ (цитирам един учебник!)... За "положението на българите под османска власт“ учат, че "българите били в неравностойно положение, защото не можели да се обличат с красиви дрехи, да строят големи къщи и високи църкви“ (пак цитат от одобрен от МОН учебник!). Християните "преминавали към исляма“. За Бенковски в 7 (!) реда четат, че "повел чета (дори не се споменава "Хвърковата“), с която обикалял страната“ - като с туристическа агенция... А Апостолът - той "се борил срещу законната власт“ и накрая "бил заловен и обесен край София“, като обикновен престъпник... Затова си позволих да напиша, че българските учебници са подложени на Баташко клане (самото то също не се изучава). В нито една учебна програма - от 1-ви до 12-и клас! - не се споменават нито веднъж думите "Родина“ и "Отечество“. Дори в учебната програма по "Родинознание“! Няма израз "историческа памет“ - в нито една учебна програма. Учебниците, написани по тези учебни програми, са пълни с... празноти. В тях "глухо и страшно дрънчат окови“ - за да се окаже, че "тоз, който падне в бой за
След като подхванах инициативата "Да върнем България в Българското училище“ ми писаха или ми се обадиха много учители, от цялата страна. И, без да се познават помежду, си ми разказаха горе-долу една и съща история: по семинари - "методологични“, за подготовка на учебната година - ги инструктират да не говорят за робството, да не наблягат на въстанията, на кланетата, на бунтовете, да не говорят за еничарството, за да не се, цитирам!, "насажда омраза“... И това не е нито от вчера, нито само по един учебен предмет! Това е прокарвана от поне 2 десетилетия отродителна политика. В нито един български учебник няма да намерим дори съдбовното послание на Ботев (от писмо до Иван Драсов): "От всички добродетели на света най-първа добродетел остава любовта към Отечеството!“... Затова Ви призовавам, г-н министър на образованието, незабавно да оповестите: Ще се предприемат ли мерки, кога и какви, за спиране на обезбългаряването на българското образование и изпълнение на изискването на закона - специално по предмети като "История“, "Български език и литература“ и "География“? Ще се предприемат ли мерки, кога и какви, за значително ограничаване на продажбите на алкохол и цигари на ученици? Ще се предприемат ли мерки, кога и какви, за ликвидиране на разпространението на наркотици сред учениците? Призовавам всички българи, които споделят този призив, да изразят подкрепа - очевидно е необходима принуда за връщане на българската историческа памет в българското училище! И не, не е вярно - и не може да бъде! - че българските учители са против променяне (и всъщност очовечаване) на учебните програми, защото това "щяло да им отвори нова работа“ или "да им усложни живота“... Българският учител е пръв апостол на българския просветен патриотизъм и не разсъждава така! Той все още поддържа огънчето на националната свяст - въпреки министерството на образованието... Чл.-кор. проф. д. ю. н. Атанас Семов |