Христо Орманджиев: Няма предпоставки за конституционна криза | ||||||
| ||||||
Депутатите избраха председател на Народното събрание. Рая Назарян се качи на най-високата трибуна. Избегна ли страната ни нова конституционна криза? Здравейте, г-жо Пелова, на вас и на вашите слушатели. Г-н Орманджиев, сутринта Бойко Борисов предупреди, че ако не бъде избран председател на парламента ще настъпи конституционна криза и на избори няма да можем да идем. Обаче, Рая Назарян, както казах, бе избрана за председател на Народното събрание. Избегнахме ли според вас конституционна криза? Може да се каже, че с това решение на Народното събрание за избор на председател се отпушват, казано бих казал на народному, възможността за дейността на Народното събрание и се дава възможност то да заработи нормално. Както виждаме вече има структуриране на парламентарните групи, а това е основание да се започне конституционната процедура по чл. 99, ал. 1 от Конституцията, тоест, президента да може да стартира консултациите с парламентарните групи. Това най-вероятно ще стане според мен скоро. Колко скоро, в какъв срок да ги очакваме? Няма срок. Конституцията не поставя срок кога трябва да започнат консултациите с парламентарните групи, но при тяхното формиране вече, тоест вписването им в регистъра на Народното събрание, структурирането им като численост и като председателство на съответната парламентарна група, това вече дава възможност президентът да започне тази процедура, която е в основата на сформиране евентуално на бъдещо правителство. Евентуално казвате, да, така е. Виждаме напоследък президентът действа доста бързичко, но пък видяхме и вчера, когато нямаше слово на първото заседание на 50-ото Народно събрание, което също беше показателно. Сега, процедурите, които следват по Конституцията, и вие казахте връчване на проучвателните мандати. Кои обаче фактори, г-н Орманджиев, могат да бъдат предпоставка отново за конституционна криза от тук нататък? Аз не мога да кажа, че има предпоставка за конституционна криза, Конституцията е напълно изрична в нормата на чл. 99, независимо, че тя беше изменена 2023 г. декември. При всички положения трябва да има връчване на първи проучвателен мандат, след разбира се, консултациите на парламентарната група, която има най-голям брой членове, именно на парламентарната група на ГЕРБ. Тоест, те ще са носители на първия проучвателен мандат и тяхна ще бъде отговорността да направят опит да сформират правителство. Сега, заявленията са ясни дотолкова, доколкото те са сигурни, че поне към момента "Има такъв народ" (ИТН) няма да подкрепят тази инициатива. Но все пак да не бързаме, защото българският политически живот е изменчив и всичко може да се случи. Но аз си мисля, че много е твърдо това заявление и най-вероятно то ще се спази. При всички случаи, ако в 7-дневен срок това не може да стане, наред ще бъде втората парламентарна група по численост, това е парламентарната група на Движението за права и свободи (ДПС). И там, ако не се получи, то президентът има право да връчи на която и да е парламентарна група от всички 7 в Народното събрание третия проучвателен мандат, който разбира се е финалният и след него, ако се получи така, както заявяват ИТН, тоест те ще искат да представят едно експертно правителство. Между другото всяко правителство трябва да е експертно. Нали сега го наричат експертно, но не може в правителството да има политически лица и те да не бъдат експерти. Ясно е, че има политически момент във формирането му, най-малкото предвид на факта, че то се излъчва от Народното събрание. И вече при третия мандат, ако това не може да се случи, вече ще бъдем в хипотезата отново на назначаване на служебно правителство от страна на президента. Да, както знаем, шестите поправки на Конституцията са вече факт, обаче този основен закон на нашата държава отново често е спряган. Днес от ИТН знаем, че дадоха рамо на ГЕРБ и заради тях Рая Назарян бе избрана за председател на Народното събрание. Вие припомнихте какви заявки даде лидерът на партията ИТН Слави Трифонов. Той каза, че ИТН няма да подкрепят правителство с първия и втория мандат. Повтори го и днес отново, че ако партиите не искат избори, ще подкрепят експертно правителство с мандат на ИТН. Интересна е между другото тяхната предизборна програма и първата им точка в нея, направих си труда днес да погледна, а именно те казват за какво ще се борят в 50-ото Народно събрание. На първо място те казват, че: “Ще търсят мнозинство за поправка на вредните промени от сглобката в Конституцията". Г-н Орманджиев, шестата поправка на Конституцията стана факт, тържественото трето четене мина със 165 гласа. Има ли вероятност според вас, основният закон да се превърне в основна тема отново? Възможно е това да стане, но все пак трябва да се има предвид, че в момента сме в ситуация, в която предстои произнасяне по последните конституционни промени. Не може да се каже кога ще стане това произнасяне, то зависи от Конституционния съд. В Закона за Конституционния съд има двумесечен срок, който е за произнасяне, но това е от момента, в който са събрани всички доказателства. В момента Конституционният съд набира и правни становища от юристи по повод на конституционните дела. Образувани са две конституционни дела по повод на поправките, те са обединени в едно, тоест, оспорване от страна на президента и оспорване от страна на “Възраждане". Като оспорването от страна на “Възраждане" е пълно, по отношение на всички промени на всички параграфи. Така че много е важно, според мен това не може да стане веднага, да се изчака все пак произнасянето по отношение на Конституционния съд по тези дела, които са пред него и това обединено дело всъщност. И тогава според мен, ако решат депутатите и ако има съответното мнозинство, могат да стигнат до подобно решение, въпреки, че се изисква значително мнозинство и това следва да се има предвид. Следва да се изчака решението, тъй като възможно е да бъдат обявени за противоконституционни някои текстове, казвам възможно е, тъй като не мога да пророкувам едно бъдещо решение на Конституционния съд. И тогава ще имаме връщане в предходно положение, тоест предходната редакция ще остане на Конституцията. Така че всичко зависи от произнасянето на Конституционния съд. А иначе Конституционният съд, всъщност Конституцията не е нещо, което не може да се променя, но трябва да се променя внимателно и това нещо трябва да се обсъжда доста време. Внимателно, защото това е т.нар. “Наръчник за правилата на нашата страна", нали така, г-н Орманджиев? Да точно така. Така е. Кои според вас обаче точки търпят сериозни промени, ваш поглед и прочит на нещата? Това много трудно може да се коментира, но при всички положения въпросът със служебното правителство е сериозна тема, която трябва да се обсъди. Неприкосновеността на действието на Народното събрание, с това, че може да се ограничават правомощия на служебното правителство с отделен закон, при положение, че той има ясна конституционна дефиниция. Така че смятам, че това са едни от въпросите над които ще има доста сериозни обсъждания. Пак казвам, трудно е да се пророкува какво ще бъде решението на Конституционния съд, все пак това си остава на вниманието на конституционните съдии, които трябва да се произнесат по тези въпроси. В какъв времеви интервал може би очаквате това да се случи, или може да се удължи дълго във времето? Очаквам след като се съберат тези становища, въпреки че срокът за тяхното представяне изтече, но Конституционният съд е достатъчно търпелив и това не е лошо, за да може да събере достатъчно становища. След това, смятам, че ще се произнесе Конституционният съд, мисля, че няма да е още дълго време, тоест предполагам, пак казвам, че може би до месец, или до края на юли, но това е може виждане, разбира се. Аз не мога да кажа, това все пак ще го реши Конституционният съд. Добрата новина обаче е, че днес с този процес, който беше извършен с избора на председател и заместник-председатели на Народното събрание, се отпуши работата на народните представители и всичко е в техните ръце. Безспорно, това е важно за бъдещото развитие на конституционната процедура по връчването на мандатите. Защото без председател, което е първата дейност по конституиране на Народното събрание, това не може да се случи и процедурата по 99 от Конституцията не може да бъде задвижена. |
Още по темата: | общо новини по темата: 761 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/127 ] следващата страница |