Мъж обжалва присъдата си във Варна, но вместо 4 бе наказан със 7 години затвор | ||||||
| ||||||
Първоинстанционната присъда бе обжалвана от подсъдимия и частните обвинители - и двете страни намират наказанието за несправедливо. Подсъдимият е професионален шофьор, но през годините му били налагани множество административни наказания - 35 наказателни постановления и 3 фиша. Осъждан бил неколкократно, в повечето случаи за управление на МПС след употреба на наркотици. На инкриминираната дата се движел от Русе към Цар Калоян със скорост около 87 км/ч. Пътят бил с една лента, с наклон и поредица завои. По същото време в обратната посока се движел лек автомобил с двама души. При превключване на по-ниска предавка, ремаркето на камиона занесло наляво и подсъдимият загубил контрол над композицията. Ремаркето препречило цялото насрещно платно и настъпил сблъсък. Подсъдимият продължил движението си. Впоследствие се върнал на местопроизшествието, но разбирайки, че не е бил разпознат, отново напуснал. По-късно край Търговище полицейски служители видели, че не спира на знак "Стоп“ и го спрели за проверка. Тестът за наркотици отчел наличие на метадон, а МПС-то било разпознато като издирваното за произшествието. Междувременно тежко раненият водач на автомобила починал в болница. Основната причина за настъпване на ПТП-то била загубата на контрол върху управлението на товарния състав от страна на Йордан М. и навлизането на ремаркето в лентите за насрещно движение. Тъкмо защото оценил превишената скорост като опасна, с неадекватните си действия по намаляването й - употреба на спирачка, завиване на волана и превключване на по-ниска предавка, той сам създал загубата на странична устойчивост на композицията. Като пряка и непосредствена причина за ПТП се отчитат превишената скорост, желанието за чието намаляване довело до необмислено боравене с органи за управление на автомобила, което пък се реализирало в загуба на контрол и последващ удар. Апелативният съд открои още едно нарушение, останало извън обсега на обвинението, но то трябва да се отчете при определяне на наказанието – несъобразяване с атмосферните условия, релефа и състоянието на пътя. Втората инстанция акцентира на високата обществена опасност на дееца с оглед многобройността на предходните нарушения и тежестта им, разкриващи продължително и тенденциозно неглижиране на нормите на ЗДвП, далеч извън рамките на допустимото. За извършените престъпления срещу транспорта спрямо подсъдимия била приложена цялата палитра от възможни наказания – пробация, лишаване от свобода условно, ефективно, лишаване от право да управлява МПС, глоба. Санкциите не довели до корекция в поведението му, въпреки че упражняването на дейност по превоз на тежки товари би трябвало да го подтиква към още по-стриктно спазване на правилата. Въззивната инстанция не подцени и обстоятелствата, при които деецът е бил спрян - непосредствено след причиненото ПТП извършил поредно грубо нарушение на закона, неспирайки на знак "Стоп“. Липсата на каквото и да било превъзпитаващо въздействие на административните и наказателните норми води до извод, че е наложителна по-продължителна изолация на подсъдимия от обществото. Апелативен съд – Варна прецени, че наказанието трябва да бъде увеличено до 10 години и 6 месеца лишаване от свобода. Заради задължителното за съкратеното съдебно следствие намаляване с 1/3, на изтърпяване подлежат 7 години. С тези мотиви горната инстанция измени присъдата на Окръжния съд в Разград. Решението може да се обжалва пред ВКС. |