Експерт: Държавата трябва да се замисли за контрола на извършените технически прегледи на автомобилите | ||||||
| ||||||
Дигитализацията на процесите елиминира човешкия фактор и възможността за манипулации. Ако техническите специалисти си вършат работата съвестно, не би трябвало неизправен автомобил да премине технически преглед, заяви той. "Аз съм бил може би най-големият критик на Министерство на транспорта и "Автомобилна администрация“, но сега искам да ги похваля, че удържаха на този натиск, дигитализацията влезе в сила и се правят реални измервания на емисиите и спирачните усилия“, добави Пъргов. Техническите специалисти са тези, които носят отговорност за прегледа на превозното средство. Държавата обаче трябва да влезе в ролята си и да засили контрола, допълни той. Качеството на техническите прегледи се следи от ИА "Автомобилна администрация“. По думите му проверките към момента са формални и липсва контрол от страна на държавата относно качеството на извършваните в пунктовете технически прегледи. "Държавата трябва да се замисли за контрола на извършените технически прегледи. Затова има манипулации. Те са сведени до минимум, но все още ги има“, коментира той. Няколко са начините за упражняване на контрол според промените в наредбата. "Контролният орган може да върне до 5% от преминалите през даден пункт за технически прегледи автомобили на повторен преглед и да установи дали има разлика между установеното от техническите специалисти и установеното от служителите на "Автомобилна администрация“. Другият начин е чрез таен клиент. Третият начин за проверка на качеството е чрез мобилни лаборатории за извършване технически прегледи на пътя. Такива мобилни лаборатории обаче у нас липсват“, поясни Красимир Пъргов. Преди автомобилът да бъде закаран на технически преглед, трябва да му бъде извършена диагностика в автосервиз. "Автомобилът трябва да бъде поддържан постоянно, през цялата година. Не е важно дали автомобилът е нов или стар, а дали е поддържан. Техническият преглед показва реалното състояние на автомобила. Техническото състояние на автомобила е важно за безопасността и сигурността на водачите“, подчерта експертът. По думите му проблемът с дефицита на технически специалисти е голям. Това не е предпочитана професия за младите хора, въпреки доброто заплащане. "Според наредбата, за да се извърши един технически преглед е необходимо да има двама технически специалисти – един председател и един член. Според нас там се размива отговорността. Нашето предложение е да остане един председател, който да носи цялата отговорност. За да започне работа в пункт за технически прегледи, се изисква тригодишен стаж“, обясни Красимир Пъргов. |