Зам.-кметът по образованието във Варна участва в образователен форум | ||||||
| ||||||
Това каза пред участниците в образователния форум "Позитивното образование – концепции, подходи и перспективи" заместник-кметът Павел Попов. Събитието е организирано от ВСУ "Черноризец Храбър" и се провежда с подкрепата на Регионалното управление на образованието и Дирекция "Образование и младежки дейности" в Община Варна. Все повече ръководства и колективи на училища и детски градини във Варна проявяват интерес към внедряването на позитивното образование в програмите си, отчетоха организаторите на форума. От екзотична концепция то се превърна в нова образователна парадигма в целия свят, в цялостен подход и инструментариум за подкрепа на младите хора към благополучие, посочи домакинът на събитието доц. д-р Елеонора Танкова - заместник-ректорът на ВСУ. По думите й този подход, благодарение на партньорството с институциите – Община Варна и РУО – Варна, прави морската столица не просто град на знанието, а център на позитивното образование у нас. Във Варна беше създаден и първият Национален център за позитивно образование. Инициативата е на екипа на Средно училище “Гео Милев“, което от 2022 г. работи за прилагане на принципите на позитивната психология в училищните програми. Дейностите и инициативите са под ръководството на проф. д-р Румен Стаматов - преподавател по психология във Варненския свободен университет и създател на магистърската програма "Позитивна психология". Той ръководи и Центъра за позитивно образование на ВСУ. Пред участниците във форума проф. Стаматов представи основните модели и добри практики за въвеждане на позитивно образование в училищната среда. Всички те са базирани на съвременните изследвания в позитивната психология и целят създаването на подкрепяща учебна среда за учениците. По думите на проф. Стаматов позитивното образование интегрира способностите на индивида за постигане на академични успехи, но същата тежест в модела има и психологическото благополучие и щастие на индивида. То обединява най-добрите педагогически практики, като поставя акцента не върху ученика като отделен елемент на образователната система, а върху всички участници в процеса, в това число – учители и родители, като изхожда от тезата, че без тях не може да бъде желаното благополучие на подрастващия. Моделът на позитивното образование работи върху това мотивацията за учене и ангажираността към учебния процес да се запази през всички години на средното образование. Той работи за търсенето и намирането на смисъл в живота и бъдещето, върху развитието на силните страни на личността, срещу негативното влияние на изкуствения интелект и фиксираните нагласи на ума, обясни концепцията си проф. Стаматов. |