© Impact Press Group | | В началото на летния туристически сезон некоректни туристически агенции продължават да публикуват подвеждащи оферти за лятна ваканция с етикета "круиз". Зад първоначалната цена при оферти в рамките на 200 - 400 евро на човек за 7-дневна ваканция със заглавието "круиз" става ясно, че в програмата е предвиден регулярен морски транспорт с параход, комета или ферибот, съобщават от Българско круиз общество.От круиз обществото обръщат внимание на стотиците хиляди български семейства, които тази година вече планират ваканцията си, че въпреки, че много туристически агенции и туроператори предлагат круизи. Една съвсем малка част от тях разполагат с обучени круиз експерти, които специализират в консултации по круиз линии, круиз кораби, маршрути, брегови екскурзии, допълнителни услуги на борда и цялостна организация на круиз пътешествия. За съжаление все още са рядко дори случаите, когато служители в круиз агенция са стъпвали на борда на круиз лайнер.
Злоупотребява се и със звездната категоризация на корабите. Дори при един бърз преглед на офертите за круизи в интернет ще забележите, че почти всички кораби са отбелязани с 5 звезди, и едва много малко - с 4 звезди (1, 2 и 3 звезди липсват). Реалността е далеч от истината. В круиз индустрията НЯМА официална категоризация на корабите. Звездите са някакъв ориентир за клиента, но практиката показва, че у нас необучените агенти злоупотребяват с този важен индикатор. Друг елемент с който се злоупотребява е думата "лукс". Тя също присъства в почти всички оферти за круизи. Това също е далеч от истината.
От българското круиз общество внасят някои съществени пояснения. При круизите можем да говорим за четири основни вида пазарни сегмента:
Бюджетен/икономичен - съответства на ориентировъчни 2-3 звезди при хотелите, поддържани кораби стари модели, обикновено на all inclusive база (пуснати на вода 70-те/80-те години, тесни коридори и каюти, общи пространства далеч различаващи се от атмосферата и дизайна на съвременните круиз кораби, евтина храна на блок маси). Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 90 - 100 евро
Стандартен - кораби 4-5 звезди, нови, модерни, големи. Тук няма all inclusive, храната е добра, но не е висша кухня (освен в специализираните ресторанти на борда). Напитките не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Атмосферата и комфорта са на много добро ниво, вечерните забавления са в стил Бродуей, много забавления и занимания за деца. Много добро съотношение цена/качество. Не можем да говорим за лукс (най-големите кораби не са най-луксозните кораби). Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 100 - 110 евро.
Първокласен - кораби 5+ звезди, значително по-малки като капацитет от стандартния сегмент, значително по-малко деца на борда. Кухнята е много по-добра от тази в стандартния сегмент, дори понякога граничеща с гурме. Сомелиери на борда. Напитките отново не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Обслужването е на по-високо ниво, забавленията са ориентирани към пасажери с по-висок интелект и познания в различни сфери. Едва тук, при гости, настанени в по-горен клас каюти и апартаменти можем да използваме думата "лукс". Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 120 - 130 евро.
Ултра-лукс сегмент - малки кораби 6 звезди, както и големи луксозни яхти. Съотношение обслужващ персонал към пасажери: 1:1. Висша, гурме кухня. Понякога напитките са включени в цената. Децата почти липсват. Забавленията са ограничени. Възрастовата граница на гостите е най-висока, в сравнение с останалите сегменти. Същото се отнася и за финансовите възможности на пасажерите. Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта (обикновено са само апартаменти, с или без балкон): от над 250 евро.
Надяваме се горното да внесе поне малка яснота и ориентация в потребителите при избора на круиз. Официалната статистика на Международната асоциация на круиз линиите сочи, че 9 от 10 пасажера, които вече са били на круиз, предпочитат да се консултират с круиз експерт, при избора и организацията на следващия им пътешествие по вода. Продажбите он-лайн чрез сайтовете на круиз линиите са в границите на 10% и то главно за американския пазар, при клиенти с опит в круизите. Нашия съвет към пасажерите от България е да се ориентират към сегментите от "златната среда" - стандартния и първокласния. В икономичния сегмент цените от една страна изключително много се доближават към стандартния сегмент, а от друга - качеството на получавания туристически продукт съществено се различава от стандартния (в отрицателен план). При ултра-лукс сегмента масовия българин няма да се чувства добре в среда на пасажери собственици на големи компании или потомствени аристократи. Освен това цените са значително по-високи от тези в първокласния сегмент. Съвета ни към хората, търсещи по-голям комфорт и лукс е да се ориентират към по-високия клас каюти на круиз линиите от първокласния сегмент.
Важно е също да се подчертае, че дори в рамките на една круиз линия, корабите могат съществено да се различават. Има и по-стари и по-нови кораби, капацитетите и услугите на борда също са различни. Планирането и организацията на круиз ваканция е най-сложната дейност за агенциите, сравнена с традиционните продажби на масови чартърни програми/почивки, обиколни екскурзии, резервациите на хотели, самолетни билети, наземни трансфери, коли под наем и медицински застраховки.
В допълнение, съгласно Закона за туризъм и българското законодателство, потребителските права на клиентите от България са единствено защитени, при резервация, направена чрез българска туристическа агенция/туроператор. В случая - от български круиз експерт. |