Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Българско круиз общество: Морският транспорт и фериботите не са круизи
Автор: Екип Varna24.bg 13:27 / 28.05.2011Коментари ()1246
© Impact Press Group
В началото на летния туристически сезон некоректни туристически агенции продължават да публикуват подвеждащи оферти за лятна ваканция с етикета "круиз". Зад първоначалната цена при оферти в рамките на 200 - 400 евро на човек за 7-дневна ваканция със заглавието "круиз" става ясно, че в програмата е предвиден регулярен морски транспорт с параход, комета или ферибот, съобщават от Българско круиз общество.

От круиз обществото обръщат внимание на стотиците хиляди български семейства, които тази година вече планират ваканцията си, че въпреки, че много туристически агенции и туроператори предлагат круизи. Една съвсем малка част от тях разполагат с обучени круиз експерти, които специализират в консултации по круиз линии, круиз кораби, маршрути, брегови екскурзии, допълнителни услуги на борда и цялостна организация на круиз пътешествия. За съжаление все още са рядко дори случаите, когато служители в круиз агенция са стъпвали на борда на круиз лайнер.

Злоупотребява се и със звездната категоризация на корабите. Дори при един бърз преглед на офертите за круизи в интернет ще забележите, че почти всички кораби са отбелязани с 5 звезди, и едва много малко - с 4 звезди (1, 2 и 3 звезди липсват). Реалността е далеч от истината. В круиз индустрията НЯМА официална категоризация на корабите. Звездите са някакъв ориентир за клиента, но практиката показва, че у нас необучените агенти злоупотребяват с този важен индикатор. Друг елемент с който се злоупотребява е думата "лукс". Тя също присъства в почти всички оферти за круизи. Това също е далеч от истината.

От българското круиз общество внасят някои съществени пояснения. При круизите можем да говорим за четири основни вида пазарни сегмента:

Бюджетен/икономичен - съответства на ориентировъчни 2-3 звезди при хотелите, поддържани кораби стари модели, обикновено на all inclusive база (пуснати на вода 70-те/80-те години, тесни коридори и каюти, общи пространства далеч различаващи се от атмосферата и дизайна на съвременните круиз кораби, евтина храна на блок маси). Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 90 - 100 евро

Стандартен - кораби 4-5 звезди, нови, модерни, големи. Тук няма all inclusive, храната е добра, но не е висша кухня (освен в специализираните ресторанти на борда). Напитките не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Атмосферата и комфорта са на много добро ниво, вечерните забавления са в стил Бродуей, много забавления и занимания за деца. Много добро съотношение цена/качество. Не можем да говорим за лукс (най-големите кораби не са най-луксозните кораби). Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 100 - 110 евро.

Първокласен - кораби 5+ звезди, значително по-малки като капацитет от стандартния сегмент, значително по-малко деца на борда. Кухнята е много по-добра от тази в стандартния сегмент, дори понякога граничеща с гурме. Сомелиери на борда. Напитките отново не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Обслужването е на по-високо ниво, забавленията са ориентирани към пасажери с по-висок интелект и познания в различни сфери. Едва тук, при гости, настанени в по-горен клас каюти и апартаменти можем да използваме думата "лукс". Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 120 - 130 евро.

Ултра-лукс сегмент - малки кораби 6 звезди, както и големи луксозни яхти. Съотношение обслужващ персонал към пасажери: 1:1. Висша, гурме кухня. Понякога напитките са включени в цената. Децата почти липсват. Забавленията са ограничени. Възрастовата граница на гостите е най-висока, в сравнение с останалите сегменти. Същото се отнася и за финансовите възможности на пасажерите. Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта (обикновено са само апартаменти, с или без балкон): от над 250 евро.

Надяваме се горното да внесе поне малка яснота и ориентация в потребителите при избора на круиз. Официалната статистика на Международната асоциация на круиз линиите сочи, че 9 от 10 пасажера, които вече са били на круиз, предпочитат да се консултират с круиз експерт, при избора и организацията на следващия им пътешествие по вода. Продажбите он-лайн чрез сайтовете на круиз линиите са в границите на 10% и то главно за американския пазар, при клиенти с опит в круизите. Нашия съвет към пасажерите от България е да се ориентират към сегментите от "златната среда" - стандартния и първокласния. В икономичния сегмент цените от една страна изключително много се доближават към стандартния сегмент, а от друга - качеството на получавания туристически продукт съществено се различава от стандартния (в отрицателен план). При ултра-лукс сегмента масовия българин няма да се чувства добре в среда на пасажери собственици на големи компании или потомствени аристократи. Освен това цените са значително по-високи от тези в първокласния сегмент. Съвета ни към хората, търсещи по-голям комфорт и лукс е да се ориентират към по-високия клас каюти на круиз линиите от първокласния сегмент.

Важно е също да се подчертае, че дори в рамките на една круиз линия, корабите могат съществено да се различават. Има и по-стари и по-нови кораби, капацитетите и услугите на борда също са различни. Планирането и организацията на круиз ваканция е най-сложната дейност за агенциите, сравнена с традиционните продажби на масови чартърни програми/почивки, обиколни екскурзии, резервациите на хотели, самолетни билети, наземни трансфери, коли под наем и медицински застраховки.

В допълнение, съгласно Закона за туризъм и българското законодателство, потребителските права на клиентите от България са единствено защитени, при резервация, направена чрез българска туристическа агенция/туроператор. В случая - от български круиз експерт.



https://www.varna24.bg/novini/Bylgaria/Bulgarsko-kruiz-obshtestvo-Morskiyat-transport-i-feribotite-ne-sa-kruizi-257655
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.