© Народно дело | | Евродепутатите ни обират качествените младежи, които стават за туризма. От това се оплакаха браншовици на кръгла маса, посветена на проблема с подготовката на кадрите. Вместо да развеждат туристи и да им показват чудесата на България, кадърните млади хора с по два и повече езика моментално били "лапвани" като стажанти или асистенти на евродепутатите ни. Тези, които не успеели да се класират за престижната работа при дипломатите, бягали пак да обслужват туризма, но в чужбина.Налага ни се да наемаме чужденци, които живеят в България, или деца от смесени бракове, които знаят добре езика. Туристите ги приемат добре, но само защото са им сънародници, а не защото имат необходимите познания, каза Диана Петкова от "Травел Партнър България".
Подготвените кадри, на които в момента разчитаме, са в предпенсионна възраст, а приемственост липсва. Няма кой да ги замести, алармира и Веселин Едров от MTS Incoming BTC. По думите му средната възраст на екскурзоводите в момента е 50 години, защото само те издържат тестовете на големите туроператорски агенции. За да се спасят във високия сезон, туроператорите прибягват до услугите на учители, преподаватели по езици, все старите бойци, добави Едров. Той разкритикува остро и езиковата подготовка в гимназиите, която от година на година все повече се влошавала. Петкова отбеляза като пропуск в образователната система липсата на курсове по нидерландски и полски език, а колегата й добави като сериозен проблем и кадрите с руски, където също се задавала голяма дупка.
Неподготвеността на бъдещите екскурзоводи обаче не е единствено в свободното боравене с чужди езици. Големи пропуски те имат и в елементарните си познания за историята и географията на България, алармира Едров. 90% от младежите под 25 години нямат базови познания за дестинацията България, отбеляза той. Половината пък се проваляли още на писмените изпити по български език. Браншовиците, сред които липсваха представители на големите хотелски вериги, алармираха и за друг проблем. "По цял свят хотелите отделят пари за обучение на младите кадри, но у нас не се инвестира в тях. Хотелиерите предпочитат да купуват по-лъскави мебели, отколкото да дават пари за квалификация на персонала си", посочи Ана Йосифова, която е мениджър в хотел.
Източник: в. Народно дело |