Министър Лукарски: Забравили сме, че сме морска държава | ||||||
| ||||||
Коментарът му бе по повод оплакването на представители на морския бизнес, че през последните 20 години корабоплаването, кораборемонта, пристанището и другите морски отрасли не са обект на внимание от страна на държавата. След приватизацията на БМФ корабите на параходството са намалели от 70 на 20, а работещите във фирмата от 5000 на 400 човека. Хората в бранша напомниха на министъра, че много от малките предприятия в сектора фалираха. Те дадоха пример с "Варна шипинг", където 600 работници останаха на улицата. Морските "лъвове" се жалваха, че един голям морски град като Варна няма силоз. Това пренасочва големите кораби, които разтоварват зърно и скраб в Констанца. Като част от решението на проблема морските хора виждат в създаванетона консорциум между частни и държавни дружества, който да се заеме с изграждането на необходимото за бизнеса съоръжение. Стана ясно, че вече има разработен проект за интермадолен терминал на холандска фирма, но дълги години проблемът е неглежиран и не е ясно кога морската столица ще се сдобие с чакания от 1968 г. силоз. "Държавата липсва и по отношение на кораборемонта. Няма банкови гаранции и други механизми, които европейските страни прилагат. Става въпрос за кредитно-финансовите регулатори", коментираха хората от морския сектор. За пример те дадоха Гърция, която стимулира по всякакъв начин корабоплаването си. "Имам добри контакти със Сърбия, Грузия и Македония. За съжаление не можем да почерпим опит от тях в тази насока, тъй като членството ни в ЕС ни ограничава. За съжаление в министерството липсва чист ресор "Морска икономика", който да се заеме сериозно с включването на бизнеса в морски изложения. Ще си взема бележка и ще очаквам да ми предсотавите информация за тези изложения, за да представим страната там. Освен това ще направим нещо в следващите оперативни програми да допуснем участие малки и средни предприятия в морския бизнес", ангажира се Божидар Локарски. |