Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
КЗП спря заблуждаващи реклами на продукт и услуги
Автор: Екип Varna24.bg 14:22 / 09.09.2008Коментари ()862
©
Заблуждаващи реклами на продукт, представян като предпазващ от рак на шийката на матката са спрени със заповед на председателя на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров. Заблудата се състои в неустановения статут на гела. При проверката търговецът е представил документ от Изпълнителна агенция по лекарствата. В свое писмо Министерството на здравеопазването информира КЗП, че продуктът се разпространява неправомерно като козметичен. От документацията, която им е предоставена, се вижда, че се касае за продукт с претенции за прилагане "като блокиращо средство срещу човешкия папилома вирус поради инхибиращите му свойства". Със същото писмо се задължава директорът на РИОКОЗ писмено да информира вносителя за становището на МЗ и че предвид претенциите на продукта и начина на неговото действие е необходимо да се обърне към ИАЛ за определяне на принадлежността му. От своя страна с писмо ИАЛ информира КЗП за становището си, че всеки продукт, който има претенции за лечение и профилактика на заболявания при хора може да бъде само лекарствен продукт и медицинско изделие и подлежи на разрешаване за употреба по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина или съответно на уведомителен режим според Закона за медицинските изделия. Към момента на подписване на писмото гелът не е разрешен за употреба като лекарствен продукт и не е направено уведомление за пускането му на пазара като медицинско изделие. Рекламата е спряна до установяване статута на продукта.

Със заповед на председателя на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров е спряна и заблуждаваща реклама, която обявява безплатни разговори през почивните дни между абонатите на БТК АД и Vivitel. Рекламата е излъчвана в националните телевизии. В спота присъства вербално твърдение, че разговорите между двата оператора са напълно безплатни в събота и неделя за абсолютно всички, а всъщност се оказва, че при обаждане абонатите на БТК, които са без таксуване по време, плащат един импулс с цена съгласно абонаментния им план и освен това безплатните минути са ограничени до 600. Тези условия стават ясни от течащия на екрана текст и ограничават ползването на промоцията, така че тя не се отнася за абсолютно всички. Експертите на КЗП са на мнение, че така поднесена, рекламата може да подведе лицата, до които е адресирана, и поради това може да повлияе на тяхното икономическо поведение при ползване на рекламираните услуги. За спирането на рекламата е информиран СЕМ.

Лазаров издаде заповед и за прекратяването на заблуждаваща нелоялна търговска практика при обявяването на цената на позвъняване за участие в играта "Големият въпрос", излъчвана по Нова ТВ. Заблудата се изразява в непълното информиране на потребителите за цената на включването в играта. В началото на предаването в долния ляв ъгъл на екрана се появяват последователно цената на обаждането или sms-а от мобилен оператор, както и от абонат на БТК, в която е включен ДДС. Уточнено е, че за абонати на БТК посочената цена важи за стандартен план, но не е изрично упоменато каква е стойността за клиенти на план "БТК Минимум" и "Ограничен план". В рамките на излъчването тези надписи се редуват, като водещата съобщава периодично само номерата за включване в играта, но не и стойността за това.

КЗП предприе проверка по случая по повод постъпила във ведомството жалба на потребител. Изискано е обяснение от БТК относно начина на тарифиране на услугата. В изпратеното до контролния орган становище дружеството твърди, че потребителката е на абонаментен план "Минимум". Този план включва 30 безплатни минути за селищни разговори и месечен абонамент за сумата от 7.80 лв. с ДДС. Тарифирането обаче на обажданията към услуги с добавена стойност "0900" е съгласно действащата ценова листа на БТК и е в зависимост от абонаментния план на конкретния клиент. За тарифен план "Минимум" цената на тези обаждания е 3.672 лв. Обаче абонатите на БТК не са уведомени за тази разлика. В предоставената ценова листа на БТК са посочени цени на разговори с възможност за тарифиране по време и за трите плана, а в рекламното съобщение е посочено, че таксуването на разговори за абонати на БТК е за стандартен план, което внася объркване и неяснота. В хода на проверката БТК не предостави допълнителното споразумение със своята клиентка за смяна на абонаментния план, за да може комисията да прецени с какво официално наименование е посочен той и как се променят в съответствие с него таксите и цените на разговорите. Предвид всичко това КЗП приема, че начинът на обявяване на цената на позвъняване за участие в играта "Големият въпрос" представлява нелоялна търговска практика, тъй като цялостното й представяне е в състояние да заблуди средния потребител и да му повлияе при вземането на търговското решение, което той не би взел без наличието на тази търговска практика.


https://www.varna24.bg/novini/Bylgaria/KZP-sprya-zabluzhdavashti-reklami-na-produkt-i-uslugi-58441
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.