Учат пенсионери и ученици от Варна как да се пазят от телефонни измами | ||||||
| ||||||
Инициативата се реализира с изключителното съдействие на Община Варна и с подкрепата на Община Аксаково, Община Провадия, Община Ветрино, Община Дългопол, Община Девня, Община Суворово, Община Вълчи дол, Община Белослав, Община Аврен, Община Долни Чифлик, Община Бяла. Стартът бе даден на среща на възрастни граждани от Район "Одесос" с началника на Първо Ру на МВР - главен инспектор Атанас Михов и заместник кмета на район "Одесос" - Атанас Христов. На срещата присъства и началника на отдел "Охранителна полиция" - комисар Никола Панчев. Началникът на група "Противодействие на престъпления против собствеността" на отдел "Криманална полиция" - старши инспектор Живко Костадинов сподели с присъстващите, че се забелязва спад в регистрираните измами по телефона, но подчерта че е важно работата по превенция да продължава, защото само така може да се запази тази тенденция. Той посочи какви са основните сценарии, които биват използвани, и начините на действие на измамниците. Даде съвети на гражданите как да реагират в ситуация на телефонна измама. Главен инспектор Михов подробно разказа за най-характерните случаи от последните месеци, при които са измамени възрастни хора, а сумите които са предадени са значителни. Той наблегна на това, че полицейските служители няма да поискат пари по телефона и още по-малко ще поискат някой да ги хвърли през терасата. Беше категорично заявено, че всяко длъжностно лице има своите отличителни белези, служебни знаци и карти, по които може да бъде разпознато, и разговор по телефона не може да бъде причина за предоставяне на средства на непознат. На всички присъстващи бяха раздадени брошури, описващи основните рискове, сценарии на измами по телефона и основни съвети към гражданите, и стикери, които могат да се залепят върху телефона вкъщи или в близост до него, които да напомнят при всяко позвъняване, че има опасност и трябва да сме нащрек. Тези материали бяха изготвени със специалната подкрепа на Община Варна. В тази информационна кампания е включена и още една целева група - учениците на Варна. Със съдействието на Регионалното управление на образованието полицейските служители започнаха своите посещения в учебните заведения в областта. Тяхната задача е децата да бъдат запознати със съществуващите рискове, да им се дадат кратки насоки и съвети за действие. Инициативата на ОДМВР - Варна е подкрепена от всички общини в областта и продължава с реализираноето на подобни срещи във всички райони на града, в останалите общини и малките населени места. Целта е да се обхване възможно най-голяма част от местното население. Телефонните измами са особен вид измама, който засяга освен материално и емоционално потърпевшите. Схемите засягат емоционални връзки и целят емоционални реакции. Извършителите използват състоянието на афект, тревогата и залагат на това, че реакцията на ответната страна няма да бъде адекватна. Често хората, които стават жертва на телефонна измама, не успяват да вникнат в случващото им се по телефона заради емоционалната си реакция. Най-често използваните сценарии за въвеждане в заблуда са: 1) Спешна нужда от операция или лечение заради: преживяно пътно - транспортно произшествие, потърпевш от пожар или токов удар, заболяване или тежък вирус (ебола); 2) Мним куриер, носещ пратка от чужбина, или важни документи, които трябва да се освободят срещу заплащане; 3) Полицейски служители организират операция срещу измамници и потърпевшите биват призовавани да дадат сума пари, за да бъдат заловени извършителите; 4) Представител на Европейската комисия, убеждаващ възрастни хора, че ще получат увеличение на пенсията си в размер равен на сумата пари, с която разполагат вкъщи. Важни съвети към гражданите - как да прекъснем телефонната измама: |