Санкциите в системата на средното образование трябва да имат преди всичко мотивираща сила. Първо трябва да се обсъдят мерките за стимулиране на обучаващите се, а след това наказанията, които ще се прилагат спрямо тях. Това заяви за "Позвънете Новини" зам.-кметът на Варна по въпросите на просветата Коста Базитов, който е и член на работната група, работеща по проектозакона за средното образование. Наказанието към ученик, допуснал някакво нарушение, трябва да бъде отстраняване от учебните часове, а не изключване, каза Базитов относно предвидената в най-новия вариант на проектозакона мярка. Ученикът може да бъде наказан, като бъде отстранен от учебните часове например за три дни. Ако обучаващите се и техните родители осъзнаят това като някаква форма на наказание, тогава ще има много по-голям възпитателен ефект посочи зам.-кметът. Той изказа и мнението си, че представянето пред обществото на различните акценти от подготвяния закон, преди той да бъде публично обявен като цяло, се е отразило негативно върху него. Подобно становище изказа и началникът на Регионалния инспекторат по образованието във Варна Николинка Даскалова. Тя посочи, че не е редно да коментира текст от новия закон, преди той да бъде обявен публично и подложен на обсъждане. Когато даден текст се извади от контекста изглежда по един начин и по съвсем друг в общото съдържание, каза шефката на РИО-Варна. Допълни обаче, че във всички случаи трябва да има механизми, които да регулират поведението на учениците.
Такива същестуват и сега, но новият Закон за училищното образование трябва да изчисти неуредените въпроси, посочи Даскалова.
Учениците да бъдат изключвани от училище, ако имат лошо поведение, предвижда последният вариант на проектозакона за средното образование. За мярката съобщи заместник-министърът на образованието Кирчо Атанасов, който сподели и мнението си, че изключването от училище трябва да е възможно най-крайната мярка. Необходимо е учителите да имат такъв набор от въздействие, чрез който да задържат ученика в класната стая и там да го променят, заяви зам.-министърът.
От ръководството на образователното министерство се надяват до края на този месец окончателният вариант на проектозакона да бъде качен на сайта на ведомството и да започне общественото обсъждане по него. Последният му вариант предвижда въвеждането на оценка за поведение на учениците, която ще бъде с две степени - "добро" и "недобро". Тя ще може да бъде коригирана от Учителския съвет след изтичането на учебния срок, ако провинилият се заслужава това.
Оценка на поведение същестуваше и преди няколко години, като тя имаше няколко степени. Според експерти обаче, в тях се е влагал много голям субективизъм. Учениците трябва да знаят, че са наблюдавани в училище и обществото не е безразлично към тях, за да правят каквото си искат, коментират специалисти.
Училищните униформи да бъдат въвеждани по желание на настоятелството и на колектива, работещ в школото, предвижда още проектозаконът. Запазва се и вечерният час, като органите на реда и общинските власти ще следят за спазването му. Ограничението е синхронизирано с вече приетите поправки в Закона за закрила на детето, според които 14-годишните тийнейджъри имат право да ходят навън без пълнолетен придружител до 20 часа, а останалите учащи - до 22 часа.
Източник: в. "Позвънете новини" |