Днес, след половин век очакване, ще бъде открита първата директна транспортна връзка между България и Русия - фериботът Варна - Кавказ. Навръх националния празник откриването ще почетат министрите на транспорта и икономиката Петър Мутафчиев и Петър Димитров и др. От руска страна ще присъстват Александър Давиденко, ръководител на "Росморречфлот", генералният консул във Варна Анатолий Щелкунов, търговският представител Александър Томилов, президентът на "Аншип" Александър Аненков, чиито фериботи ще обслужват линията, и др. Фериботът Варна - Кавказ ще заобикаля вечната бариера пред българо-руските търговски връзки Украйна и ще съкрати времето и цената на превозите на стоки. Директна транспортна връзка между България и Русия. Днес тази стародавна мечта на родния бизнес най-сетне се сбъдва. Тръгва новата фериботна линия Варна - Кавказ. Тя ще прескочи високата украинска бариера, издигана от години пред износа наши стоки за Русия по ферибота Варна - Иличовск. От днес българските търговски и транспортни фирми, работещи с руски контрагенти, най-сетне ще си отдъхнат. Вече ще могат да търгуват спокойно, без да се страхуват от често менящите се, никому неизвестни и странни изисквания, които се раждат на украинска територия. Без да се чудят, като тръгнат стоките през Украйна, кога ще стигнат до получателя у нас или в Русия. Без да търсят алтернативни пътища чак през Румъния и Унгария.
Всъщност фериботната линия реално тръгна на 28 февруари, когато от порт Кавказ на Керченския пролив отплава руският кораб "Авангард" и пое курс към Варна. Днес, по време на официалното откриване на новата фериботна линия, той ще акостира на фериботния комплекс край Белослав. Под погледите на двама министри и други официални лица ще падне преходният мост и локомотив на БДЖ ще се качи на платформата на "Авангард". Той ще изтегли 40-те цистерни, натоварени с първата стока, дошла у нас директно от Русия - базово минерално масло.
За да се стигне до днешното откриване, беше извървян дълъг и нелек път. Началото на края му беше поставено с три важни документа, които транспортните министри на България и Русия Петър Мутафчиев и Игор Левитин подписаха на 18 януари 2008 г. под погледите на президентите Георги Първанов и Владимир Путин. Това бяха Спогодбата между България и Русия за организацията на пряка железопътно-фериботна връзка между пристанищата Варна и Кавказ, Правилата за превоза на товари по нея и Статутът на съвета за съвместна експлоатация на железопътно-фериботната връзка. Те бяха допълнени с подписаното на 5 декември 2008 г. Временно споразумение между Руските железници, БДЖ и руския морски превозвач "Аншип" за експлоатация, пономерно отчитане и разчитане за ползването на товарните вагони и контейнерите по новата фериботна линия. Споразумението е със срок до 31 декември 2009 г. и регламентира превоза само с руски частни вагони. Към него бяха приети и Правила за експлоатация. Всички документи отговарят на изискванията на ЕС.
Според руски експерти фериботът Варна - Кавказ ще свърже жп мрежите на Балканите и ЕС с руските и ще ги натовари с допълнителни товари, които сега минават през Украйна, Молдова и Румъния. Линията ще намери клиенти и в Европа, и в Русия. По предварителни данни фериботът ще увеличи с 1/3 руско-българския стокообмен и с 20% руския транзит през Балканите. Ще скочи и българският транзит през Русия. Остава спедиторите да създадат ефективна логистична верига, която да осигури ниски цени за доставката на стоките. Предварителните разчети сочат, че времето за пътуването от Варна до Кавказ ще е 56 часа, а цената за един вагон - 2000-2300 долара. Така превозът на 50-тонен вагон с масов товар, например консерви, от София до Москва през Кавказ ще е с 500 долара по-евтин от този през Иличовск.
Откриването на новата фериботна линия до Кавказ ще натовари и фериботния комплекс Варна. Той от години работи с едва 5-7% от капацитета си. Досега около 1200-1350 вагона годишно преминаваха по ферибота Варна - Иличовск, натоварени основно със стоки за Русия. Минаваха с огромни мъки и забавяне през Украйна. Нещо, което караше над четири пъти повече обеми товари да търсят алтернативни пътища. Много сделки се проваляха. А фериботният комплекс може да обработва над 120 хил. вагона (над 3,2 млн. т товари) годишно.
Появата на конкуренция би трябвало да направи по-гъвкава търговската политика на Украйна към линията Варна - Иличовск. Вследствие на това се очаква падане на цените, включително и намаляване високите такси, налагани от Украйна.
Друго предимство на новата линия е фактът, че Русия предвижда да включи към спогодбата си с България и останалите държави от ОНД, което ще увеличи обема на превозваните товари. До това ще доведе и подписването в най-скоро време на двустранна спогодба между България и Грузия, договорено преди дни от транспортния министър Петър Мутафчиев в Тбилиси, за изграждане на директна фериботна линия до Поти. Тя ще съживи стокообмена с Кавказ и ще ползва варненските съоръжения на линията Варна - Кавказ.
Най-сетне се очаква на наша територия фериботът Варна - Кавказ да ускори довършването на проекта за удвояване и електрификацията на жп линиятa Kарнобат - Синдел (123 км). Остава да бъде завършен Тунел 3 (още 900 м) и да бъдат изправени кривите по трасето. За целта НКЖИ чака от бюджета няколко десетки милиона лева.
Източник: в. "Стандарт" |