Експерт: Около 500 млн. евро ще струва изграждането на автомобилен тунел под канала до Белослав | ||||||
| ||||||
Това сподели за Varna24.bg д-р инж. Дойчин Ников от клъстер КЧИЗ. Ето част от коментара му относно изграждането на автомобилен тунел под канала до Белослав. "Това е порядъка на инвестицията, ако разглеждаме изграждането на автомобилен тунел двулентов с пешеходна част, плюс задължителният осигурителен (авариен) или дублиращ втори тунел, с дълбочина на преминаване поне 22-24 метра и съгласно направеният анализ от изградени тунели в Европа за последните 20 години, а също и проектите за подводни тунели, който са планирани за реализация в Гърция, Полша и в други европейски държави. Изграждането на такъв тунел е напълно техническо възможно, но това инвестиционно е напълно не обосновано като инвестиция за държавата ни днес, особено за преминаване под Варненското езеро край Белослав при липса на планирано изграждане на магистрала АМ "Черно море" до 2025 година. Изграждането на тунел и втори мост във Варненското езеро в избор място е пряко свързано с развитието на Пристанище Варна в планиране и с изграждането на дълбоководно пристанище в бъдеще. Избора къде ще бъде дълбоководно пристанище пряко определя къде ще бъде вторият Аспарухов мост във Варна. Към момента няма решение на държавно ниво в цел евентуално преместване на товарното пристанище изцяло в Пристанище Варна - Запад, също липсва взето окончателно решение от Министерство на транспорта (МТ) относно бъдещето на Пристанище Варна от гледна точка на модернизация и развитие, като дълбоководно пристанище. Основната преграда за достъпа на дълбоководните кораби от години към варненското езеро се явява ограничената височина Air draft = 43 m на Аспарухов мост. Инвестицията за тава съоръжението е държавен ангажимент и това съоръжение - мост или тунел в избор трябва задължително да бъде съгласувано от гледна точка на развитие на Пристанище Варна и от гледна точка това което е заложено в ОУП-Варна като развитие за град Варна. Спред експерти на СНЦ "КЧИЗ" е нужно държавническо отношение и решение за свикване на експертен съвет още 2019 година с участие на експерти - МТ, МРРБ, ДППИ и Пристанище Варна, който съвет да постави въпроса ребром ще има ли Варна дълбоководен терминал и къде ще бъде разположен той. Второ - избора от такава визия и стратегия от планирано развитие на пристанището и модернизацията му в един хоризонт от поне 20 години напред може да обоснове окончателно решение за положението и дълбочината на преминаване на тунел през Варненското езеро или Air draft от височина втори мост и положението им във Варненското езеро след направени нужни - обемни социални, икономически, транспортни и геополитически анализи", сподели инж. Ников. |