© BulPhoto | | До 2 седмици общинският съвет на Женева ще излезе с решение да се подпише тристранен договор за обучение на ученици от Варна в най-големия научноизследователски център в областта на физиката в Европа - ЦЕРН. Това съобщиха председателят на местния парламент Борислав Гуцанов и Мик Сторр, образователен секретар и отговарящ за програмите за обучение в центъра.Момчета и момичета, които са влюбени в атомната физика, ще се докоснат до голямата наука, а в бъдеще ще се търси вариант в ЦЕРН да стажуват и прясно дипломирани студенти от висшите учебни заведения у нас. В събота във Варна се проведе Регионална научно-практическа конференция с участието на учители по физика, ученици и представители на ЦЕРН. На входа на Морската градина бе изложен минимодел и разяснителни материали за гигантския ускорител. В края на тази есен - след неуспешния първи опит, той ще възпроизведе "Големия взрив" и ще потърси истината за създаването на Слънчевата система и нашата планета.
За втори път през юли група варненски учители ще отидат на обучение в научноизследователския център в Женева. Идеята, според видния български физик проф. Владимир Генчев, е да се "подмлади" гилдията на учените. 10 г. след първите контакти на нашите учени с ЦЕРН, в Швейцария работят 6-7 българи, сред които и варненецът Светломир Ставрев, отговарящ за международните проекти. От наша страна в 4-те замислени експеримента с ускорителя (адронен колайзер - б.а.), който има 10 000 магнита, участват Заводът за топлостроене - Русе, Институтът за ядрени изследвания , СУ "Св. Климент Охридски" и Лабораторията по приборостроене. Вноската за членство на България в ЦЕРН за 1 г. е 500 000 лв. и е малка, защото се изчислява по формула на базата на стойността на вътрешния брутен продукт.
"В ЦЕРН няма криза и събитията в световната икономика няма да попречат на експеримента с ускорителя наесен", бяха единодушни гостите и домакините. Електрическата система за контрол на адронния колайзер, който се повреди от волтова дъга и последвал микровзрив на 6 т хелий на 19 септември м.г., в момента се модернизира. Ускорителят е разположен на 120 м дълбочина, кръгообразно, на територията на Швейцария и Франция и е дълъг 27 км.
Източник: в. "Морски Труд" |