Трябва ли да ограничат правото на шофиране на възрастните хора? | ||||||
| ||||||
Възрастта не казва много за чувството за отговорност или физическата годност, които са необходими, за да можеш да управляваш безопасно превозно средство. Следователно не е необичайно, 80-годишният шофьор да е годен и жизнен, както психически, така и физически, а някои младежи на 30 вече да не са. Правото на мобилност не трябва да бъде ограничавано за възрастните хора. По-специално в селските райони, автомобилът често е единственото средство за транспорт за покриване на по-дълги разстояния - и следователно и за ежедневни неща като пазаруване или поддържане на социални контакти. Във всеки случай в някои държави вече съществува правният принцип, че можете да управлявате превозно средство само ако контролирате сетивата и тялото си. Това означава, че ситуацията е ясно регулирана от закона и не изисква допълнително затягане. Опитът играе важна роля в движението по пътищата за безопасното преминаване от А до Б. И този опит обикновено е просто по-висок за по-възрастните участници в движението, отколкото за начинаещите или по-младите шофьори. Сред аргументите за въвеждане на възрастова граница за шофиране е фактът, че способността за шофиране (особено по отношение на възрастта) почти не се контролира. Отнемане на шофьорската книжка или проверка на годността за шофиране, ако произшествието се случило, е твърде късна мярка. Има определени признаци на стареене при хората, които често не могат да бъдат повлияни и не трябва да бъдат игнорирани. Такъв например е фактът, че бързината на реакциите намалява с възрастта. Друг аргумент за въвеждане на възрастови ограничения е че "правото на мобилност“ може да се упражнява и с обществения транспорт. Особено когато вече не сте заети в по-стара възраст, може да се очаква да вършите необходимите неща според разписанието за градския транспорт, пише "Automedia". Но кой причинява повече злополуки – новаците или по-възрастните участници в движението? Данните от "Статистика Австрия“ показват по-добри резултати по отношение на честотата на злополуките и смъртните случаи при хора над 70 години, отколкото при водачи между 20 и 29 години. За да се постигне разумно обективен резултат, честотата на произшествията във връзка с изминатите километри от възрастовите групи също трябва да се вземе предвид. Тук различни проучвания от САЩ показват, че статистически погледнато, един 80-годишен участник в движението причинява 20 смъртни случая на всеки милиард изминати километри, докато жена на средата на 30-те години "само" три смъртни случая. Причините за произшествия се различават ясно между много младите и много старите. Докато по-младите участници в движението по-често причиняват аварии поради превишена скорост, други причини са по-характерни за по-възрастните участници в движението, напр. грешка при осигуряване на предимство. По-строгото законодателство спрямо по-възрастните участници в движението, което поради липса на ресурси може да не бъде приложено на практика, не води до никъде. Много по-важно е да се апелира към всички млади и възрастни водачи да признаят сами за себе си ако не се чувстват физически или психически 100% способни да управляват безопасно превозно средство. В случай на съмнение, може да се консултирате с лекар - защото самооценката в това отношение за съжаление често води до надценяване. |