Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
12 евро на час: Тази професия е една от най-експлоатираните
Автор: Екип Varna24.bg 09:44 / 07.08.2023Коментари (1)980
©
Кристоф работи за "Лиферандо" (б.р. - дъщерно дружество на Takeaway в Германия) - германска фирма - лидер на пазара за куриерски доставки на храна. Работата на велосипедния куриер е свързана с огромен стрес - няма никакво време за губене. На ден той навърта поне 60 километра. Освен това трябва да изкачи безброй много стълби. Мъжът получава поръчките си чрез мобилно приложение.

"Трудна работа е, часовникът винаги тиктака", споделя Кристоф, който получава определеното от закона минимално заплащане - по 12 евро на час.

Несправедлива бонусна система

За работата си по 35 часа седмично Кристоф получава около 1700 евро бруто на месец. Отделно от това има и бонуси. Те зависят от броя на изпълнените доставки. Този модел на допълнителни възнаграждения обаче е съмнителен, защото не спазва важни синдикални споразумения, показа журналистическо разследване на предаването "Репорт Майнц“ на АРД.

Колко поръчки на ден успява да изпълни Кристоф често е въпрос само на късмет. Това зависи както от дължината на маршрута за дадена доставка, така и от това колко време ще чака, за да получи храната в ресторанта. От значение е също колко бързо ще получи нова поръчка чрез приложението.

Това обяснява защо служителят на "Лиферандо“ е получил бонуси от около 350 евро през един от месеците, но само 240 евро през друг. С други думи куриерът не може да разчита, че ще има постоянни сигурни доходи през всеки месец. Във времената на растящи цени обаче всяко евро е от значение за него.

Експлоатация на хора, които работят на минимална заплата

"Репорт Майнц" разполага със стотици страници с данни за заплатите на куриерите от цялата страна, пише АРД. Журналистите са проверили информацията и тя е показала, че колебанията при бонусите са нещо обичайно. В много от случаите разликите в сумите са огромни – могат да достигнат до 200 евро на месец.

Далеч не всички са съгласни с тази схема на заплащане. Марк Баумайстер от синдиката на работещите в сферата на хранително-вкусовата промишленост и ресторантьорството е сред нейните критици. Според него данните за заплатите на куриерите, показани от "Репорт Майнц", сочат, че системата е несправедлива. "Да се говори за бонуси в сектор с минимална работна заплата и да се залъгват хората с бонусни плащания е позор", казва Баумайстер. Той обяснява, че така "Лиферандо" прехвърля бизнес риска към куриерите, които работят за компанията. Те плащат цената, ако има по-малко поръчки, допълва той.

Безопасността на куриерите на пътя също е проблематична. Законът от 70-те години на миналия век в Германия  се отнася например само до "служители, управляващи моторни превозни средства, използвани за превоза на стоки и пътници", но не и за хора които излизат на пътя с велосипеди. Де факто големите компании като "Лиферандо" се възползват от факта, че законите не отразяват адекватно света на модерния труд.

Остаряло законодателство

Експерти като Йоана Венкебах от близката до синдикатите фондация "Ханс Бьоклер" също казват, че законодателството е остаряло и не е съобразено със съвременния дигитален свят на труда. Така например законовите разпоредби за фирма или предприятие датират от времето, в което се е подразбирало, че съществува месторабота, където се събират трудещите се. В наши дни обаче това просто вече не отговаря на реалността.

Германското министерство на труда обаче не вижда нужда от промяна на законодателството. Това става ясно от отговорите на институцията на въпроси, изпратени от германските журналисти. Очевидно не се планира и актуализиране на правилата за изплащане на бонуси, пише АРД, цитирани от "Deutsche Welle".








Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Благодаря за материала. И аз се замислих наскоро по темата - и преди е имало повод, но в последно време още повече. Куриерите не само на храна, а по принцип са средно до доста натоварени, при това, както е видно, при не особено добро заплащане дори в богатата Германия. В тази връзка, макар да е много удобна доставката до врата, поне понякога тя може да бъде до офис или да бъде прецизирана във времето. Защото на нас ни коства няколко клика и някаква сума, но хората, които ни носят поръчките, поемат огромен стрес и натоварване, особено в големите градове. И при куриерските офиси има натоварвания в някои периоди от годината, но всеки преценява кое е по-разумно и удобно, вкл. като управление на времето - по принцип, не само за храна, както е описано в случая.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юли 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Зима 2024/2025 г.
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Риск от чума по дребните преживни животни
Отношенията София-Скопие
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: