Трасето от близо 100 км между двата морски центъра се определя като част от магистралния пръстен на България. То е в плановете на правителството и е част от дългосрочната стратегия за пътищата на всяка власт. Нужното финансиране за изпълнението му е оценено на 524 млн. лв. без ДДС.
Предвидено е изграждането на 95 км скоростен път. "Избран е скоростен път вместо магистрала, за да се спестят 15% от нужните средства", казва регионалният министър Лиляна Павлова в отговор на депутатски въпрос. Според нея се търсят различни варианти, включително и публично-частно партньорство. До момента обаче финансиране за изграждането на ново трасе между Варна и Бургас няма.
Павлова посочва, че през септември България е кандидатствала за финансиране за изготвянето на детайлен строителен проект по програма "Транспорт" 2014-2020 г. Министърът очаква до две години той да е готов, но за момента няма яснота откъде ще се намерят средства за самото строителство.
От финансова гледна точка има два основни сценария за строежа на пътя. Ако се приеме, че вариантът с такса за преминаване е неприемлив, остава този, при който инвестициите на частния партньор и разходите за поддържане се покриват от бюджета. Сметката в проучването показва, че ще са нужни около 39.5 млн. лв. (без ДДС), които да се плащат към инвеститора всяка година в периода 2016 - 2049 г.
Малка част от нужните пари - около 3 млн. лв. годишно, са за покриване на разходите за експлоатация и поддържане. Тя може да бъде финансирана от винетни такси. "Оставащата част от плащанията към частния партньор следва да бъдат финансирани от държавния бюджет", е записано в предварителните планове на държавата за проекта. Важно е внимателно да се проучат възможните варианти за структуриране на финансирането, така че да се постигне минимална тежест за бюджета, се допълва в документа.
Ако на политическо ниво бъде прието, че разходите за проекта са допустими, може да се пристъпи към изпълнението му и така към 2020 г. да имаме нов скоростен път "Черно море".