© | Три дни близките на семейството, чието дете загина на 14 април при катастрофата с лидера на ДОСТ Лютви Местан, крили от майката смъртта на 6-месечното бебе. Имало е съмнения, че 29-годишната Емине е с черепно-мозъчна травма и роднините не искали да я тревожат допълнително. Във вторник състоянието на Емине, съпруга ѝ Юсеин Ахмед и 10-годишното им момче вече бе стабилно, казаха от кърджалийската болница.
В родното село на семейство Ахмед - Първица, всички скърбят. Там всички се познават и загубата на бебето е потресла и роднини, и съседи. В Първица хората са гневни, че Лютви Местан е освободен срещу гаранция от 10 000 лева. Смятат, че мястото му е в ареста. Между местните дори се прокрадват съмнения, че случаят може да бъде потулен.
Приятели и съседи на 31-годишния шофьор Юсеин Ахмед са убедени, че той няма вина за катастрофата. “Беемвето се е движело с 90, максимум до 100 километра в час", твърди братовчедът Фердун Юсеин. Той е бил на свиждане в болницата при Юсеин Ахмед. Братовчед му разказал, че секунди преди сблъсъка видял как на главния път излиза автомобил.
“Братовчед ми е преценил, че фолксвагенът ще спре на знака “Стоп", а след като видял, че автомобилът продължава да се движи, свил в насрещното платно, за да избегне удара", твърди Фердун. Според него братовчед му е изключително добър зад волана. Бащата на бебето имал шофьорска книжка повече от 10 години и много опит.
“Често пътуваше с колата си до Германия, където работеше. Никога досега не е имал тежки нарушения на пътя", твърди Юсеин. Два дни след катастрофата - на 16 април, шофьорската книжка на Местан бе отнета временно с постановление на окръжната прокуратура в Кърджали, съобщиха от държавното обвинение. Като мотив от прокуратурата посочват, че лидерът на ДОСТ е привлечен като обвиняем за престъпление по транспорта, в резултат на което е причинена смърт.
Междувременно се разбра, че съпругата на Лютви Местан - Ширин, се обадила на семейството, изразила съболезнования, докато той е бил в ареста, и пожелала да отиде на погребението на бебето. Това каза самият Местан пред bTV във вторник.
Четири катастрофи с шестима ранени са станали през последните 3 години в района на кръстовището за с. Загорско, сочи справка на полицията в Кърджали.
Първите два тежки инцидента, при които има един ранен, са регистрирани през 2016 г. През миналата година са станали още две катастрофи, ранените са петима. Катастрофата с Лютви Местан на разклона за с. Загорско е първата за 2019-а.
За три месеца и половина - от 1 януари до 13 април 2019 г., на територията на ОДМВР - Кърджали, са регистрирани 100 пътнотранспортни произшествия. От тях 30 са тежки, с 33-ма ранени.
Миналата година по главния път към ГКПП Маказа най-много катастрофи са станали в района на с. Глухар, пише "24 часа". В участък от 500 метра преди и след разклона са станали 4 тежки катастрофи, при които един човек е убит, а 8 - ранени.
“Път 1-5 /Е-85/ е скоростен път, който води до ГКПП "Маказа" за Гърция. Проектът е спазен и изпълнен съгласно всички изисквания, съгласуван е с пътната полиция", заяви Иван Гавазов, директор на областното пътно управление - Кърджали. Според него в района на кръстовището за с. Загорско нямало компрометирана пътна настилка, маркировката била в добро състояние, както и пътните знаци.
“Видимостта от кръстовището е над 200 метра и при внимателно шофиране и спазване на всички знаци инцидентите ще са по-малко", убеден е Иван Гавазов.
Той допълни, че | | по първокласния път край Загорско преминават повече от 5000 автомобила дневно, а в летния сезон - много повече. “Трафикът е много интензивен през лятото. Минават много румънци, украинци, а вече и руснаци", каза Иван Гавазов. Той обаче е категоричен, че пътят е безопасен.
“Трасето за ГКПП Маказа е проектирано за движение с 80 км/ч", уточни още Гавазов. Не пожела обаче да отговори дали позволената в момента скорост от 90 километра в час е опасна. Експертиза на кръстовището за с. Загорско подготвя и Институтът за пътна безопасност. Във вторник представители на организацията извършваха замервания. Сред първите установени пропуски беше т. нар. остров на разклона. Според експертите той не трябвало да бъде нарисуван, а изграден с
бордюри, повдигнат и за него да се сигнализира по много по-различен начин. Друг проблем бил ниско поставеният знак “Стоп" на кръстовището.
“Кръстовището за Загорско не е безопасно. Тук няма никакво ограничение на скоростта. При пресичане на пътища, които генерират голям трафик, би следвало да се осигури повече възможност за водачите да намалят своята скорост, за да имат възможност да реагират. Нормативно тук може да няма изискване за ограничаване на скоростта, но съвременните изисквания за безопасност го налагат", заяви Диана Русинова от института.
Според нея кръстовищата по международния път са изградени без ускорителни и забавителни шлюзове, а те биха могли да спасят много човешки животи. Представителите на Института бяха категорични, че за отбивките по пътя за Маказа трябва да се намери друг тип проектантско решение, за да се гарантира безопасността на пътуващите.
Диана Русинова каза още, че Институтът за пътна безопасност ще излезе със специален доклад, в който ще се посочат причините за катастрофата, при която загина бебето. |