© Varna24.bg | | 75% от корабите плаващи под български флаг са засечени с нарушения при проверки в европейски пристанища през тази година. Това става ясно от статистическите данни на Парижкия меморандум за пристанищен контрол. В организацията членуват 27 морски администрации, между които и българската. През 2008 година плавателните съдове под български флаг, които са били обект на проверка са били 62, като в някои случаи един и същ кораб е проверяван на различни пристанища, повече от един път. Така общия брой на инспекциите на наши кораби е 118. Едва в 29 (24.5%) от проверките не са констатирани нарушения. Останалите инспекции завършват с предписания за отстраняване на нередностите, най-често свързани с безопасността. В 9 драстични случая 5 български кораба са арестувани на мястото на проверката. Най-фрапиращ е този с плаващия под български флаг ро-ро кораб „Килмор". В рамките на тази година менаджирания от ирландската фирма „Gotech Fibre" Ltd плавателен съд е арестуван 4 пъти- веднъж в Марсилия (Франция) и три пъти в Кастеийон (Испания). При всички задържания сертифицирания от Български корабен регистър кораб е имал проблеми с безопасността и документацията. "Разпоредил съм корабът да не бъде пускан да плава, докато не се отстранят всички забележки. В момета му се прави ремонт". Това каза за "Позвънете Новини" директорът на изпълнителна агенция "Морска администрация" Николай Апостолов.Другите задържани през годината плавателни съдове са на Параходство Български морски флот. На 13 март в Барселона, за 5 дни е арестуван „Кастор". На същия ден е задържан „Йорданка Николова" в словенския град Копер. Ден по-рано „Козница" е стопиран за 4 дни в Кастеийон. За 5 дни в Клайпеда, Литва, в края на април, е задържан „Мальовица".
Други кораби с много забележки, но избегнали ареста са товарния „Калиакра" менаджиран от „Космос Шипинг" и „Каменица" на БМФ. От 4 проверки на „Калиакра" инспекторите са констатирали общо 48 нередности. За 5 провеврки на „Каменица" са отправени 43 забележки за отстраняване на проблеми. Сред отличниците за тази година са новите кораби на БМФ - „Трпезица" и „Пирин", които нямат нито една нередност при проверките на европейски пристанища. В тази група влизат още „Смолян", „Перелик" и „Верила".
Парижкият меморандум за пристанищен контрол изготвя на всеки три години три списъка за надеждност на националните флагове. Най-рискови се водят знамената на страните, попаднали в „Черния списък". Корабите с такъв флаг се проверяват щателно на всяко европейско пристанище. Като среден се определя рискът на флаговете в „Сивия списък".
„Белият списък" е за националните знамена на държавите, които са покрили всички критерии за безопасност. До 2005 г. България бе в „Черния списък". В момента сме в „сивия", като въпрос на изчисления е дали ще се върнем в негативния, или ще запазим мястото си в среднорисковия диапазон. Такава опасност не бе отречена от кап. Апостолов. Той обаче изрази увереност, че до края на годината повече кораби под български флаг няма да бъдат задържани, което да ни изпрати отново в "Черния списък". Повече яснота за това къде ще попадне България, ще има вероятно през пролетта.
Източник: в. "Позвънете новини" |