Арх. Иван Шишков: На автомагистрала "Хемус" е допуснато незаконно строителство в огромни размери
На автомагистрала "Хемус“ мащабите на незаконното строителство, което е допуснато, са в огромни размери. Това заяви в сутрешния блок на бТВ заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. "Ние имаме една извънредна ситуация. На практика държавата в момента е установила незаконно строителство допуснато и финансирано от държавата. Това, което можем да направим е в тази извънредна ситуация да се върви с извънредни мерки“, допълни арх. Шишков.
Той изказа предположение, че най-вероятно ще се търси вариант за извънредни законови промени, за да не бъде разрушено вече изграденото. Но беше категоричен, че ако е възможно юридически, то ще бъде запазено, само при положение, че е качествено построено. "Това означава, че първо се прави експертиза, установява се това, което е направено дали съответства на нормите, дали може да бъде ползвано“, коментира заместник-регионалният министър.
Той отново припомни факта, че към този момент официално няма информация кой е строителят на лотове 4 и 5 на АМ "Хемус“. "АПИ е възложил строителството на "Автомагистрали“, на практика те не са открили строителна площадка.
Тези фирми, които в момента имат само договор за доставка на материали, ние не очакваме от тях да си признаят, че са извършили незаконно строителство“, обясни арх. Шишков и допълни, че всички имоти в лотове 4, 5 и 6 дори не са отчуждени, но в тях се строи, а за 7-ми, 8-ми и 9-ти лот няма избрано трасе. Направеният проект за трасе се е оказал неудачен, защото е имало проблем със свлачища в 7-ми лот, а в 8-ми лот, че трасето минава през резерват. Затова за тези трасета се започва наново проектиране. Заместник-министър Шишков съобщи, че вече има решение на МС за отчуждаване на имоти за 4-ти лот и може би до няколко месеца, ако няма съдебни спорове, ще има пълна готовност за този участък да има издадено разрешително за строеж.
Той заяви, че и в момента до 3-ти лот се строи, както се е строяло и преди това, но няма как магистралата да бъде готова до 2024-та година, след като на практика дори няма избрано трасе в част от нея. "Това е наследството, което сме намерили – една магистрала, която не е планирана“, обобщи арх. Шишков.
По темата за протеста на пътните фирми и претенциите им за неизплатени ремонти, арх. Шишков коментира, че се прави абсолютно всичко възможно задълженията към фирмите да бъдат изчистени, а ангажимент на фирмите е да се издължат на работниците си. Проблемът е в това, че парите за тези ремонти не са били предвидени в бюджета, каза още той.